دسته‌ها
اخبار

ایستگاه راه‌آهن جنوبی پکن اثر فارلز تصویری نزدیک از یک ایستگاه راه‌آهن از آینده است.


وقتی چینی با جمعیتی بیش از 1.5 میلیارد نفر هستید، قرار است پروژه‌های ساختم، بزرگ را به سبک زندگی تبدیل کنید. در پکن، جمعیت فعلی شهر 20 میلیون نفر است که توسط پنج ایستگاه راه آهن اصلی واقع در ج،، شرق، شمال، غرب و مرکز شهر خدمات رس، می کنند. شهر پکن به یک ایستگاه راه‌آهن جدید نیاز داشت که به ،وان یک راه‌آهن پرسرعت بین شهری عمل کند که پکن را به شهرهای تیانجین و شانگهای متصل می‌کند. ایستگاه راه‌آهن ج،ی پکن یک تأسیسات حمل‌ونقل فوق‌العاده مدرن است که به ،وان یکی از چهار راه‌آهن کلیدی برای شبکه پرسرعت بین شهری چین طراحی شده است.

این فرم عظیم که توسط فار، طراحی شده است، 320000 متر مربع مساحت دارد که در 31 هکتار زمین واقع شده است. در مقایسه، ایستگاه راه‌آهن در هر دو اندازه و مساحت، استادیوم ملی پکن (آشیانه پرنده) را ش،ت می‌دهد و آن را به یکی از بزرگترین ایستگاه‌های راه‌آهن در آسیا و در واقع بزرگ‌ترین در پکن تبدیل می‌کند.

این پروژه هم ارتقای ایستگاه راه آهن قدیمی بود که از سال 1897 تا 2006 استفاده می شد و هم یک پروژه کلیدی برای المپیک پکن در سال 2008. جای تعجب نیست که به این سرعت تکمیل شد، با ساخت و ساز 3 سال که در سال 2006 شروع شد، زم، که ساخت قدیمی شروع شد. ایستگاه راه آهن تعطیل شد و در اوایل سال 2008 تنها چند ماه قبل از شروع بازی های المپیک به پایان رسید. این ایستگاه به ،وان سنگ بنای راه‌آهن پرسرعت جدید که در چین اجرا می‌شود، به ،وان پایانه قطارهای پرسرعتی عمل می‌کند که به سرعت 350 کیلومتر در ساعت (217 مایل در ساعت) می‌رسند.

معماران مجبور بودند در مقیاس بسیار زیاد طراحی کنند و به فرم معماری که هم ساده، هم واضح و هم مردم محور بود پایبند بمانند. برای ایستگاهی که قرار بود روزانه بیش از 285000 مسافر را جابه‌جا کند، برای طراحی مهم بود که چندین عملیات و مدیریت خطوط مختلف، ورودی‌های ایستگاه، ،وجی‌ها، مناطق انتظار و مناطق تبادل در نظر گرفته شود.

این فرم از یک بیضی ساده پیروی می کند که برای 3 سطح طبقه اصلی با دو طبقه نیم طبقه ایجاد شده است. نیم طبقه ها محل پارک خودرو و دو ساختمان اداری دروازه جانبی هستند. همانطور که معماران می گویند، مهم است که در چنین تعداد زیادی از مسافران ،وجی و مسافران ورودی از هم جدا شوند. معماران همچنین قصد داشتند اطمینان حاصل کنند که مسافت طی شده توسط مسافران قبل از سوار شدن یا پیاده شدن از قطار تا حد امکان کوتاه باشد و در زمان صرفه جویی شود و ایستگاه ترافیک سریعتر کاهش یابد.

پارکینگ زیرزمینی زیرزمینی برای 909 خودرو طراحی شده است. مناطق مجزا در طراحی گنجانده شد تا امکان انتقال بدون درز و ادغام انواع مختلف ترافیک وسایل نقلیه را فراهم کند. برخی از مناطق عبارتند از 28 محل تخلیه تا،ی، 24 محل وانت تا،ی با 138 فضای صف. همچنین یک فضای 38 اتوبوسی با 12 نقطه تردد و 26 جایگاه وانت با 48 فضای ،ت دهی در نظر گرفته شده است.

پلان بیضوی مرکز حمل و نقل نیز مکمل جریان ترافیک وسایل نقلیه است. یک شبکه راه هوایی برای تنظیم جریان ترافیک و ورود و ،وج خودروها از تمام جهات که منجر به کاهش ازدحام در جاده‌های شهری اطراف ایستگاه راه‌آهن می‌شود، انعطاف‌پذیر است.

با 11 سکوی جزیره ای و 2 سکوی جانبی که هر دو در این تاسیسات گنجانده شده اند، قطارهای سریع السیر و بین شهری همگی دارای لبه های سکو هستند که تعداد کل آنها را به 24 می رساند. دو سکوی جزیره ای با 4 لبه سکو برای قطارهای مترو در زیرزمین وجود دارد. سطوح

سقف ایستگاه که توسط 4000 کارگر که روی ساخت 60000 تن فولاد و 490000 متر مکعب بتن کار می ،د با 3246 پنل خورشیدی برای تولید برق تج، شد. فضای انتظار نیز 251000 متر مربع است که ظرفیت پذیرش 10000 مسافر را دارد.

ورودی های زیرزمینی توسط 8 گیت ورودی در محوطه مترو ارائه می شوند. دستگاه‌های فروش بلیت و پیشخوان‌ها شامل انواع رستوران‌ها و مغازه‌های گوشه‌ای هم در نواحی ورودی و هم ،وجی قرار دارند. ،مت‌های انتظار و سالن‌های VIP در یک میدان ،وجی مرتفع واقع شده‌اند.

از آنجایی که این ایستگاه به سه شهر، عمدتاً پکن که به تیانجین و شانگهای متصل می شود، خدمات رس، خواهد کرد، کل حوضه آبریز تا 270 میلیون نفر خواهد بود و انتظار می رود این ایستگاه تا سال 2030 سالانه به 105 میلیون مسافر خدمات رس، کند. در محور شمال به ج،، معماران فضاهای رفاهی عمومی ایجاد کرده اند که شهر را به بافت وسیع تر آن متصل می کند.

به طور کلی، پیوند شهری ایجاد شده توسط ایستگاه راه آهن ج،ی پکن، آن را به دروازه ای به شهر پکن تبدیل می کند. متحد ، فن راه‌آهن و شبکه شهری تأثیرات وجود ایستگاه را بر محیط اطراف به حدا،ر می‌رساند. با تعداد گردشگران داخلی گزارش شده در چین که در سال 2010 به 2.1 میلیارد نفر رسید، این ایستگاه راه آهن بیضی شکل عظیم همچنان مورد علاقه تعداد زیادی است که سفر از راه آهن را به هوا ترجیح می دهند.

اطلاعات پروژه
معماران: فار،
مشتری: شهر پکن
مکان: پکن، چین
همکاران: موسسه طراحی تیانجین
تکمیل شد: 2008
GFA: 320000 متر مربع
عکاسی: فار،، لو هائو، Zx1984، فیلیپ MA، جون وی فن


منبع: https://www.archute.com/beijing-south-railway-station-farrells/