دسته‌ها
اخبار

شهر 20 دقیقه ای: آینده زندگی در حومه شهر؟


زمان ،نی مطالعه: 3 دقیقه

محله ها توسط جوامعی که در آنجا زندگی می کنند تعریف می شوند و هر یک از خدمات و امکانات مورد نیاز انتظارات منحصر به فردی دارند. این نیز بسته به منطقه گسترده تر، از جمله توپوگرافی و چشم انداز، تراکم جمعیت، وضعیت اقتصادی و موقعیت در داخل کشوری که در آن قرار دارد، متفاوت خواهد بود. یکی از اه، مهم مفهوم 20 دقیقه ای محله یا شهر، همسویی بهتر برنامه ریزی فضایی و شهری با گزینه های حمل و نقل پایدار است، به گونه ای که از اقتصاد محلی و کیفیت زندگی حمایت و ارتقاء دهد. در نمودار تصویر زیر، نمونه ای دقیق از مفهوم در بازی را می بینیم.

در بررسی، می‌تو،م به وضوح چهار هدف کلیدی “شهرهای 20 دقیقه‌ای” را به شرح زیر بیان کنیم: دسترسی، حمل‌ونقل، اقتصاد و پایداری، و اهمیتی که هر یک از این جنبه‌ها بازی می‌کنند با جزئیات بیشتر در زیر توضیح داده شده‌اند.طرح جامع شهری 2040 دبی

دسترسی
اصل طراحی اولیه این مفهوم افزایش دسترسی «محلی» یا جوامع کوچکتر به تمام امکانات ضروری و بیشتر است. شهر 20 دقیقه ای بر ایده ایجاد محله هایی تأکید می کند که در آن امکانات و خدمات روزانه در فاصله 20 دقیقه پیاده روی یا دوچرخه سواری باشد و به این ترتیب، به طور کلی کیفیت زندگی بهتری را به همراه داشته باشد. از طریق ارتقای دسترسی برای همه سنین و کاهش نیاز به رفت و آمدهای طول،، زمینه‌های بهبود قابل توجهی برای اعضای جامعه وجود خواهد داشت، زیرا هدف این ساختار نیز اولویت‌بندی مشارکت جامعه است. این در دو سطح دیده می شود: مفهوم سازی و سپس در عمل.

یک رویکرد رایج برای طراحی این جوامع، حصول اطمینان از مشارکت ،نان آینده در فرآیند برنامه ریزی و طراحی است. این امر به ،نان اجازه می‌دهد تا در شکل‌دهی محله‌های خود نظر داشته باشند و در نتیجه احساس مالکیت قوی‌تر، انسجام اجتماعی و درک بهتر نیازها و آرمان‌های محلی ایجاد می‌شود.

و سپس، در عمل، مفهوم شهر 20 دقیقه ای با طراحی جامعه مس، به گونه ای که پارک های اجتماعی، مناطق پیک نیک و فضاهای بازی کودکان را در هم می آمیزد، ،نان را تشویق می کند تا با یکدیگر درگیر شوند و در نتیجه تعامل با یکدیگر را تشویق کنند.

توسعه مس، «هی، پارک»، دبی، امارات

حمل و نقل
یکی دیگر از اه، کلیدی معماری و طراحی “شهر 20 دقیقه ای” گزینه های حمل و نقل یا اتصالات پیشرفته است. اصل طراحی، حالت‌های حمل‌ونقل فعال مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری را ترویج می‌کند که برای کاهش انتشار کربن، بهبود کیفیت هوا و تشویق فعالیت بدنی به‌گونه‌ای که سلامت ذهنی و جسمی را بهبود می‌بخشد، ضروری هستند. محله های جمع و جور با زیرساخت های پیاده و دوچرخه سواری متصل به هم، انتخاب گزینه های حمل و نقل پایدار را برای ،نان آسان تر می کند.

همانطور که در تصویر مرجع لینک شده در بالا برنامه ریزی شده است، شهر ایده آل دارای «مراکز خدمات یکپارچه با تمام امکانات لازم است که به ،نان اجازه می دهد تا در یک بازه زم، 20 دقیقه ای با پای پیاده یا با دوچرخه از طریق تسهیل سفرهای عابر پیاده، دوچرخه و حمل و نقل پایدار به مقصد برسند. در سراسر شهر این طرح شامل قرار دادن 55 درصد از ،نان در فاصله 800 متری ایستگاه های حمل و نقل انبوه است که به آنها اجازه می دهد تا 80 درصد از نیازهای روزانه و مقاصد خود را برآورده کنند.

اقتصاد
علاوه بر این، این مفهوم ادغام فضاهای مس،، تجاری، تفریحی و سازم، را در یک محله تشویق می کند. شهر 20 دقیقه ای با ،یب کاربری های مختلف زمین، جوامع پر جنب و جوش و متنوع را تقویت می کند و از محیط شهری پایدارتر و فراگیرتر حمایت می کند. با ترویج یک سبک استفاده ،یبی با کیفیت بالا، از مشاغل محلی و کارآفرینی حمایت می شود. با تمرکز بر ایجاد محله‌های قابل پیاده‌روی، دسترسی ،نان به مغازه‌ها، کافه‌ها و خدمات محلی آسان‌تر می‌شود و به یک اقتصاد محلی پویا و انعطاف‌پذیر منجر می‌شود.پروژه محرمانه در امارات

پایداری
همانطور که در بالا مشخص شد، پایداری نقش مهمی را به طرق مختلف در این جوامع ایفا می کند. از نظر حمل و نقل، پیاده روی و دوچرخه سواری به ،وان راه های کلیدی برای دسترسی به نزدیک ترین امکانات مورد تاکید قرار می گیرند. این محله های جمع و جور با زیرساخت های پیاده و دوچرخه سواری متصل به هم، انتخاب گزینه های حمل و نقل پایدار را برای ،نان آسان تر می کند.

در همین حال، امکانات بیشتر یا «بیرونی» با مسیرهای اتوبوسی که به طور خاص طراحی محلی را برآورده می‌کنند، قابل دسترسی هستند. با طراحی دقیق شهرهای 20 دقیقه ای به این شکل، به ،ه خود نیاز به وسایل نقلیه شخصی را کاهش می دهد که منجر به کاهش تراکم ترافیک، مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای می شود.

هنوز بحث‌هایی در مورد زمینه‌های نقص وجود دارد، مانند اصیل‌سازی به نحوی که ممکن است به تنوع فرهنگی کمتر منجر شود، با این حال، گفت،ا در مورد راه‌هایی برای از بین بردن آن در حال انجام است. همانطور که در بالا ذکر شد، در حالی که “شهرهای 20 دقیقه ای” ساخته می شوند، با گروه متنوعی از مردم با پیشینه های مختلف در مورد بهترین راه برای ساختاردهی جوامع جدید که نیازهای همه را برآورده می کند به جای مطابقت با ایده آل جذاب مشورت می شود. یک “بازار هدف” خاص از آنجایی که این محله‌های جدید هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند، می‌توان انتظار داشت که شاهد افزایش محبوبیت زیادی برای آن‌ها باشیم، مخصوصاً زم، که بر اساس چنین پایه‌ای شکل گرفته باشند.


منبع: https://rmjm.com/the-20-minutes-city/