Ondřej Chybík و Michal Krištof معماران چک و از بنیانگذاران شرکت معماری CHYBIK + KRISTOF هستند که به دلیل رویکرد نوآورانه خود در طراحی شهری، احیا و استفاده مجدد تطبیقی شهرت دارند. کار این دو بر ایجاد فضاهای آگاهانه اجتماعی و محیطی متمرکز است که تعامل عمومی را افزایش می دهد و به بافت تاریخی و فرهنگی محیط اطراف خود احترام می گذارد.
این شرکت برای پروژه هایی مانند میدان چند منظوره جیهلاوا و گلخانه مندل که نشان دهنده فلسفه آنها در ،یب الهامات علمی با نوآوری های معماری است، به رسمیت شناخته شد. Chybík و Krištof به چهرههای برجسته معماری چک تبدیل شدهاند و طرحهایشان به دلیل تعادل بین خلاقیت و عملکرد مورد تحسین قرار گرفتهاند.
اولین تک نگاری آنها، کاراکتر کاردستیکه در سال 2023 منتشر شد، تعهد آنها را به بازتعریف هویت فضاهای شهری و ارائه راهحلهای منحصربهفرد که هم جوامع و هم مشتریان را درگیر میکند، نشان میدهد. CHYBIK + KRISTOF در حال حاضر بر روی بزرگترین ساخت و ساز چوب در جمهوری چک، ستاد جدید جنگلداری چک، با تأکید بر تمرکز خود بر طراحی پایدار و آگاهانه از محیط زیست کار می کند.
چه چیزی شما را الهام می بخشد؟
برای من، الهام برای هر پروژه منحصر به فرد است. اغلب با اولین بازدید از سایت شروع می شود، خواه یک بوم خالی باشد یا یک ساختمان موجود که نیاز به دگرگونی دارد. من از محیط اطراف و همچنین از ملاقات و صحبت با مردم الهام میگیرم. این فقط در مورد مشتریان مستقیم و سهامداران نیست. درک جامعه ای که ساختمان برای آنها در نظر گرفته شده است به همان اندازه مهم است. آن تعاملات اولیه منبع بزرگی از الهام هستند. از همان طرح اولیه، هدف ما شناسایی مشکلی است که میتواند از طریق طراحی متفکرانه حل شود و اطمینان حاصل شود که بهترین نتیجه ممکن را ارائه میکنیم.
چه چیزی باعث شد که معمار شوید؟
من معماری را به چند دلیل انتخاب کردم، اما از برخی جهات، احساس میکنم که من را نیز انتخاب کرده است. من در یک خانواده ساختم، بزرگ شدم و پدر و مادرم هر دو در این زمینه تحصیل کرده بودند. وقتی 11 ساله بودم، از یک کتابخانه عمومی در زادگاهم بازدید کردم و پروژه ای را دیدم که توسط یک دانشجوی معماری طراحی مجدد میدان اصلی شهر را انجام داده بود. این در اواسط دهه 90 بود، زم، که جمهوری چک پس از تغییر سیستم اخیر در حال توسعه قابل توجهی بود. پروژه دانش آموز زیبایی بالقوه میدان را آشکار کرد و چیزی در مورد آن برای من جادویی بود.
فلسفه طراحی خود را چگونه توصیف می کنید؟
در هسته خود، فلسفه طراحی ما حول محور استفاده مجدد خلاقانه از شهرها و احیای فضاهای شهری است. سپس، در هر پروژه، ما بر روی “Crafting Character” تمرکز می کنیم – مفهومی که در اولین تک نگاری خود که در پایان سال 2023 با همین ،وان منتشر شد، به طور عمیق بررسی کردیم. این رویکرد در مورد توسعه یک هویت منحصر به فرد برای هر فضا است. ما معتقدیم که حتی محافظهکارانهترین پروژهها نیز سزاوار چیزی خاص هستند – یک عملکرد عمومی یا یک ویژگی متمایز که به جامعه ارزش میافزاید. هدف ما احترام به بافت موجود و در عین حال تقویت آن، ،یب نوآوری با حساسیت به تاریخ، فرهنگ و افرادی است که با فضا تعامل خواهند داشت.
پروژه مورد علاقه شما چیست؟
از میان آثار معماران دیگر، برج تلویزیونی Ještěd در لیبرک، جمهوری چک مورد علاقه من است. در میان پروژه هایی که توسط استودیوی ما ساخته شده است، مورد علاقه من در حال حاضر Arena چند منظوره Jihlava است. عملکرد اصلی آن به ،وان یک استادیوم هاکی روی یخ است، اما همچنین به ،وان یک فضای چند منظوره، احاطه شده توسط مناطق عمومی با کیفیت بالا و دارای بسیاری از ،اصر طراحی بازیگوش عمل می کند. این عرصه در حال حاضر در حال ساخت است و دیدن زنده شدن آن هیجان انگیز است. ما در مسیر بستن سقف قبل از زمستان هستیم و کل پروژه برای تکمیل در پاییز 2025 برنامه ریزی شده است.
جزئیات معماری مورد علاقه شما چیست؟
یکی از جزئیات مورد علاقه من که در دفتر توسعه دادیم، طراحی ساختاری گلخانه مندل است که از اصول وراثت گریگور مندل الهام گرفته شده است. چارچوب فولادی انشعاب توالیهای DNA و کروموزومها را تقلید میکند، در حالی که شبکه م،ار رویکرد روشمند مندل به ژنتیک را منع، میکند. این جزئیات در خدمت هدفی کاربردی است و نمادی از میراث مندل است که علم و معماری را به شیوه ای بصری قابل توجه در هم می آمیزد. گنجاندن این مفهوم در طراحی هم چالش برانگیز و هم سرگرم کننده بود.
آیا شما یک ماده مورد علاقه دارید؟
ترجیح من برای مواد با نیازهای هر پروژه تغییر می کند، اما من قدرد، عمیقی از چوب دارم. این ماده ای همه کاره و تجدیدپذیر است که گرما و زیبایی طبیعی را به هر فضایی می آورد. ما در حال حاضر بر روی بزرگترین ساختمان چوبی در جمهوری چک کار می کنیم، دفتر مرکزی جدید جنگلداری چک. ویژگی های لمسی چوب و مزایای محیطی به ما این امکان را می دهد که فضاهایی را ایجاد کنیم که با طبیعت ارتباط برقرار کنند و در عین حال مرزهای طراحی را نیز جابجا کنند.
روند شما برای شروع یک پروژه جدید چیست؟
من با تجزیه و تحلیل بافت سایت، تمرکز بر محیط شهری آن و اینکه چگونه پروژه می تواند محیط را بهبود بخشد، شروع می کنم. سپس، از طریق طرح های اولیه، ایده های طراحی را بررسی می کنم و مشکلات کلیدی را برای حل شناسایی می کنم. هدف همیشه ایجاد تعادل بین خلاقیت با راه حل های عملی است که هم به فضا و هم به جامعه ارزش می بخشد.
چگونه عملکرد و خلاقیت را در طراحی های خود متعادل می کنید؟
من کارکرد و خلاقیت را مکمل یکدیگر می بینم. عملکرد پایه است – نیازهای عملی را برطرف می کند – در حالی که خلاقیت به طرح جان می بخشد و ارزش و شخصیت منحصر به فرد را اضافه می کند. من اطمینان میدهم که هر تصمیم خلاقانه عملکرد را افزایش میدهد و در نتیجه فضاهایی کارآمد و الهامبخش ایجاد میشود.
محیط چگونه بر کار شما تأثیر می گذارد؟
محیط زیست همیشه در قلب طراحی های ما قرار دارد. من محیط طبیعی، آب و هوا و نحوه تعامل نور با فضا را در نظر میگیرم تا ساختمانهایی را ایجاد کند که با محیط آنها هماهنگ باشد. طراحی آگاهانه اقلیمی در هر پروژه ای ضروری است، زیرا هدف ما به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و در عین حال افزایش ارتباط بین ساختمان و محیط اطراف آن است.
چگونه با مشتریان برای دستیابی به چشم انداز آنها همکاری می کنید؟
ارتباط برای فرآیند ما ضروری است. ما جلسات منظمی را – هم در محل و هم در استودیو – برگزار میکنیم که در آن ایدهها را با استفاده از مدلها، طرحها، ویدئوها و رندرها بررسی میکنیم تا به طور مؤثر جهت طراحی خود را منتقل کنیم. مشتریان اغلب به ما مراجعه میکنند زیرا برای بینش و خلاقیت منحصربهفرد ما ارزش قائل هستند و ما از فرصتی که آنها را به سمت راهحلهای نوآورانه که فراتر از انتظاراتشان است راهنمایی میکنیم قدرد، میکنیم. این یک سفر مش، مبتنی بر اعتماد است، جایی که ما تخصص خود را با بینش آنها ،یب می کنیم تا طرح هایی را ایجاد کنیم که برجسته باشند.
چه چیزی الهام بخش گا،ی مبلمان شد؟
الهام بخش گا،ی مبلمان از نیاز به تبدیل نمایشگاه ماشین موجود، یک ساختار معمولی “غیر معماری” از دهه 1990، به فضایی که عملکرد جدید آن را به اشتراک می گذارد، نشأت گرفت. هدف ما ایجاد یک نمای مجسمهای بود که کنجکاوی را در بین ،نان محلی برانگیخت و در عین حال به حداقل تغییر در ساختمان اصلی نیاز داشت. با استفاده از محبوبترین محصول مشتری، صندلی Vincenza، نما را با 900 صندلی پ،تیکی مشکی پوشاندهایم و به ساختار اجازه میدهیم تا ماهیت برند را تجسم بخشد.
چگونه مادیات به طراحی گا،ی مبلمان شکل داد؟
مادی بودن در شکل دادن به هویت گا،ی مبلمان بسیار مهم بود. انتخاب استفاده از 900 صندلی وینچنزا برای روکش نه تنها هدف گا،ی را نشان داد، بلکه باعث جلب توجه و ایجاد مکالمه در جامعه شد. این طرح رسا به طور طبیعی عابران را درگیر می کند و آنها را به تعامل با ساختمان دعوت می کند. از آنجایی که ما دوست داریم گفت وگویی درباره معماری باز کنیم، خوشحال کننده است که می بینیم اکنون به طور طبیعی اتفاق می افتد.
چه توصیه ای به معماران جوان دارید؟
جایی که اراده هست، راهی هست! معماری یک رشته چند رشته ای است و به ،وان معمار اغلب کلاه های زیادی به سر می کنیم. بنابراین کنجکاو بم،د، به یادگیری ادامه دهید، و در ایجاد جرقه گفت و گو در طول مسیر تردید نکنید.
منبع: https://www.architecturelab.net/interview-with-ondrej-chybik-of-chybik-kristof/