دسته‌ها
اخبار

معماری و ساختمان پایگاه کتاب های درسی، اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی

در واقع پلان یا نقشه کشی معماری همان نقشه ای است که توسط معمار طراحی می شود و در آن اطلاعات کامل و جامع در مورد ساخت سازه را به تصویر می کشد. پلان معماری انواع مختلفی دارد که شامل پلان موقعیت،پلان مبلمان، پلان طبقات و پلان بام می باشد. ساختمان های بسیار زیادی در جهان وجود دارند که به دلیل سبک معماری و هنر به کار رفته برای ساخت آنها مشهور هستند. بعضی از این ساختمان ها قرن ها پیش ساخته شده اند و برخی دیگر اثر هنرمندان و معماران عصر جدید هستند که با بهره گیری از تکنیک های مدرن معماری آثاری ماندگار را برای نسل های آینده بشر خلق کرده اند. تعداد این ساختمان ها در جهان بسیار زیاد است و حتی در ایران می توان نمونه های بسیاری از این دست سازه ها را مثال زد.

از یک طرف همه ی خواسته های کارفرما باید اعمال گردد و از یک طرف دیگر باید ضوابط و قوانین و مقررات شهرداری، آتش نشانی و تمام استانداردهای دیگر باید لحاظ شود. در آخر بعد از چند بار اصلاح و ارسال کردن طرح به دفتر خدمات به شیوه اینترنتی و یا حضوری، بالاخره طرح نهایی تصویب می شود که قابل تایید شهرداری، آتش نشانی، کارفرما و دیگر نهادهای ذیربط می باشد. آخرین کاری که برای تمام کردن و تکمیل طراحی نقشه باید انجام شود، مبلمان کردن پلان به روش صحیح و اصولی است.

  • سنگ هایی را در اطراف هر طبقه از آپارتمان شماره یک که دارای پنج طبقه است، قرار داده.
  • اگر این کانسپت او انتخاب صحیحی باشد به خاطر تنوعش مورد تعیین قرار می گیرد و اگر این چنین نباشد به خاطر این پیش فرض غلط صلاحیت و شایستگی او زیر سوال خواهد رفت.
  • شهرداری مشهد مقدس براساس اطلاعات و بررسی‌های صورت گرفته حدود 24 هزار و 500 میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد.
  • چنین فضایی برای بناهایی چون اتحادیه های دانشجویی، کتابخانه ها، ساختمان های آموزشی بسیار مناسب بودند، ایده آل ها می توانند تأثیر مثبت زیادی داشته باشند و اگر معماران در پروژه ها به آنها رجوع نکنند و از آنها در شکل دادن کانسپت ها بهره نگیرند در واقع کار را سخت تر کرده اند.
  • در معماری داخلی اصول ساخت سازه مورد بررسی قرارگرفته و در کنار کارایی فضا به زیبایی آن نیز اهمیت داده می شود.

وقتی فضا توسط عناصر تشکیل دهنده فرم شروع به حبس شدن، محصور شدن، شکل گرفتن و سازماندهی شدن می‌کند، معماری بوجود می‌آید. تمامی مهندسان در سطح دنیا برای انجام عملیات های ریاضی پیچیده و نقشه برداری از پروژه ها و کلا کارهای پیچیده دست به دامن رایانه و برنامه های آن میشوند. به طورکلی یک مهندس خوب باید از نظر ریاضیات گلیم خود را از آب بیرون بکشد مخصوصا در رشته ی نقشه کشی ساختمان چون رابطه ای نزدیکی با این علم دارد. این معمار تمام نقشه هایی را که قبل از شروع اجرا روی زمین ساخته شده مرور می کند و جداول نوشته شده روی نقشه ها را مطالعه می کند تا تمام خطاها نشان داده شود و از طریق آنها تمام موارد لازم را در نظر بگیرد. طرح معماری شامل همه مواردی است که مهندس در طول کار خود به آن نیاز دارد ، اما روی کاغذ است. اگر طرح تأیید نشود، لازم است اصلاحات لازم صورت گیرد و مجدداً جهت تأیید به مرکز یا مراکز مربوطه ارسال شود.

مهارت و تجربه مهندس معمار، منجر به خلق سازه‌هایی با طرح‌های چشم نواز و منحصر به فرد خواهد شد. اطلاعات و شناخت مورد نظر در فاز صفر معماری در بسیاری از موارد از طریق مذاکرات با کارفرما و آگاه شدن از نیازهای مورد نظر کارفرما به دست می آید. مرحله اول در طراحی معماری، شناخت امکانات، محدودیت ها، نقاط ضعف و قوت پروژه می باشد. در این مرحله، با جمع آوری اطلاعات میدانی و بررسی موقعیت قرارگیری بنا، داده ها و آمار موجود، مقررات و ضوابط ملی و منطقه ای و دریافت نظرات و نیازهای کارفرما، دور نمایی از کلیت پروژه بدست می آید.

جایگاه آموزش پایداری در معماری و ساختمان

۲-فیلتر ورودی را برای اتاق خواب ها فراموش نکنید و دقت کنید که درب اتاق ها از دیگر قسمت های خانه به صورت مستقیم دیده نشود. پیشنهاد می‌شود قبل از شروع فرآیند طراحی، طرح‌های مشابه با کار خود را بررسی کنید و از تجربیات مهندسان دیگر استفاده کنید. مکان، کمیت و نوع روشنایی پارکینگ به‌ دقت مورد مطالعه قرار گیرد تا نور کافی برای کاربران پارکینگ فراهم شود. طرح‌های مربوط به تهویه طبیعی در نظر گرفته شود و برای تعیین اثربخشی آن مطالعه دقیقی در مورد انواع طراحی تأسیسات پارکینگ صورت گیرد. تهیه گزارش مختصر و بعد از آن تعیین یک استراتژی مناسب برای هر پروژه، مستلزم جمع‌آوری یک سری اطلاعات است. اطلاعاتی نظیر شرایط پروژۀ مورد نظر و وضعیت آن نسبت به سایر پروژه‌ها، آگاهی از شرایط آب و هوایی و غیره.

مساحت آشپزخانه باید حداقل ده درصد زیربنای مفید کل متراژ فضا و محیط باشد. در طراحی نقشه معماری مربوط به یک ساختمان مسکونی ابتدا باید جانمایی آسانسور و پلکان در طرح مشخص شود. انتخاب کردن محل مناسب برای جانمایی آسانسور و پلکان در داخل طرح، روی کیفیت سایر قسمت های ساختمان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. هنگام مشخص کردن محل آسانسور و پله در طرح باید به فاکتورهای خیلی مهمی از قبیل پهنا و شکل زمین، تعداد پارکینگ، تعداد واحدهای هر طبقه، زیرزمین و… توجه کرد. هر ایده از طراحی نقشه معماری برای عملی شدن و پیاده سازی به ترسیمات خیلی دقیق اجرایی نیاز دارد که در دو گام فاز یک و دو اجرا می شود.

طراحی معماری ساختمان چیست؟

اطلاعات مندرج در این پایگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعایت شرایط اعلام شده است. نسخه‌برداری و بازنشر اطلاعات به هر روش، در هر نوع رسانه و با هر هدفی ممنوع و پیگرد قانونی دارد. از آنجا که این نشریه تمایلی به ارایه متن مطالب خود در مگیران ندارد، شماره‌های جدید آن در سایت نمایه نمی‌شود.

از پانل های دوار و بازشوهای فرورفته استفاده کرده است تا فضاهای منعطفی را برای این بلوک اداری در تهران، جایی که معماری معاصر در آن رونق دارد، ایجاد کند. بالکن های عمیق با جعبه های گل کوچک، به صورت فضای سبزی است که نمای پشتی ساختمان را پوشش می دهد و با استفاده از آب باران که در مخازن روی بام ذخیره می شود، آبیاری می شوند. در بالای زمین، یک محوطه سه متری با استخری کم عمق با کف شیشه ای وجود دارد که نور موردنیاز را به فضای زیرزمین می بخشد. مشتری بودجه متوسطی برای این پروژه داشت، بنابراین معماران تصمیم گرفتند برای دستیابی به اثر دلخواه از نوعی آجر خشت محلی استفاده کنند و از کارگران محلی استفاده کنند. دو اتاق خواب در کنار سالن ورودی و یک گاراژ در طبقه بالاتر قرار دارند، درحالی که سالن، آشپزخانه و اتاق ناهارخوری در طبقه زیرین قرار دارند.

طرح های جزئیات ساختمان به سازندگان بناها این امکان را می دهد که به طرح ذهنی معمار واقعیت ببخشند و با استفاده از مواد و متریال آن را قابل استفاده و ملموس کنند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و برنامه های زیادی که در این زمینه وجود دارد این کار با دقت و سرعت خیلی زیادی انجام می شود. بی تردید حساس ترین و پر چالش ترین بخش در فرآیند طراحی معماری، تبدیل ایده به فرم است.