دسته‌ها
اخبار

از آسمان‌خراش‌ها تا شهرهای عمودی


زمان ،نی مطالعه: 3 دقیقه

معماری بلندمرتبه از دیرباز بخشی جدایی ناپذیر از توسعه شهری بوده است که خط افق شهرها را شکل داده و شیوه زندگی و کار ما را متحول کرده است. از آسمان ،اش های سر به فلک کشیده اوایل قرن بیستم تا مفهوم شهرهای عمودی در قرن بیست و یکم، تکامل معماری بلندمرتبه سفری قابل توجه از نوآوری، فناوری و برنامه ریزی شهری بوده است. از لحاظ تاریخی، معماری مرتفع را می توان به تمدن های باست، ردیابی کرد، جایی که سازه هایی مانند اهرام مصر و زیگورات های بین النهرین تمایل انسان به ساختن بلند را به نمایش گذاشتند. با این حال، در طول انقلاب صنعتی بود که تولد واقعی آسمان‌،اش‌ها اتفاق افتاد. با پیشرفت های مهندسی و در دسترس بودن گسترده موادی مانند فولاد، معماران می توانند سازه هایی را تصور کنند که به ارتفاعات بی سابقه ای رسیده اند.

آسمان ،اش های اولیه، مانند ساختمان امپایر استیت در شهر نیویورک و ساختمان کرایس، که در دهه 1900 ساخته شدند، به نمادهای نمادین پیشرفت و شهرنشینی تبدیل شدند. آنها نه تنها افق شهر را بازتعریف ،د، بلکه توانایی معماری در القای هیبت و ایجاد حس مکان را نیز نشان دادند. این آسمان‌،اش‌های اولیه اولین موج معماری بلند را با تمرکز بر ارتفاع، مقیاس و عظمت معماری نشان می‌دادند.

در سال های اخیر، مفهوم شهرهای عمودی به ،وان پاسخی به چالش های ناشی از شهرنشینی سریع و رشد جمعیت مطرح شده است. شهرهای عمودی، که با ا،یستم های مستقل خود در یک مجتمع بلند مشخص می شوند، رویکردی کل نگر به زندگی شهری ارائه می دهند. این شهرها امکانات مس،، تجاری، آموزشی و تفریحی را ادغام می‌کنند و جوامعی خودکفا را ایجاد می‌کنند که نیاز به رفت‌وآمدهای گسترده را به حداقل می‌رساند و فشار بر زیرساخت‌های شهری را کاهش می‌دهد.

معماری مرتفع معاصر اصول طراحی جدیدی را پذیرفته است. عملکردی که همه موارد فوق را پشتیب، می کند، با همکاری معماران و مهندسان برای بهینه سازی فضا و ایجاد پلان ها و طرح های کارآمد طبقه، یک نکته کلیدی است. اشتراک روزافزون توسعه‌های کاربری مختلط، ساختمان‌های بلندمرتبه را به جوامع عمودی پر جنب و جوش تبدیل کرده است که فضاهای مس،، تجاری و تفریحی را در یک ساختار واحد ،یب می‌کند.

یکی از این نمونه ها باغ تا، RMJM در مکه، ،ستان سعودی است. RMJM برای ارائه یک توسعه نمونه در سطح جه، که از نظر تجاری پایدار، پر جنب و جوش و متصل خواهد بود، مأموریت یافت. از طریق بیان معماری خود، مقصد دروازه ای برای مکه و شهر تا، خواهد بود. توسعه با کاربری مختلط به ،وان یک جامعه باغ شهری در قلب شهر تا، در نظر گرفته شده است، این توسعه با تراکم بالا که زندگی شهری و قلمرو عمومی را با ارتباطات کلیدی شهر در هم می آمیزد. پاسخ زمینه‌ای به اقلیم تکمیل کننده یک رویکرد انبوه کارآمد و منطقی، نماها و کاربری‌های متنوع زمین است که در یک گردش منظر با اولویت‌بندی مقیاس انس، و مادی از طریق زبان معماری آن قرار می‌گیرد. در حالی که طبقات پایین توسط دفاتر و مغازه ها قرار می گیرند، طبقات بالاتر ،نین طول، مدت را در خود جای می دهند – به خانه ها اجازه می دهد از مناظر خیره کننده ای که مکان و ارتفاع ساختمان به طور منحصر به فرد ارائه می دهد استفاده کنند.باغ تا،، مکه، ،ستان سعودی

علاوه بر این، پیشرفت های تکنولوژیک نیز نقشی اساسی در تکامل معماری بلندمرتبه ایفا کرده است. نوآوری های مهندسی سازه، مانند بتن مسلح و چارچوب های فولادی پیشرفته، معماران را قادر به طراحی سازه های بلندتر و جسورتر می کند. در آن سوی دنیا، توسط RMJM RED، رویکرد بسیار متفاوتی برای طراحی نمونه انقلابی دیگری از «شهر عمودی» معاصر اتخاذ شده است.

مرکز نوآوری و فناوری خلیج شنژن در قلب پارک فناوری پیشرفته شنژن در منطقه نانشان در مرکز چین واقع شده است. این مجموعه در مساحتی به وسعت 39869 متر مربع و در مجموع از 5 برج تشکیل شده است که وجود دارد. دو دفاتر تحقیق و توسعه بسیار بلند هستند که در 71 و 54 طبقه و سپس 3 برج دیگر دارای آپارتمان های خدماتی هستند که به ترتیب در 45، 37 و 30 طبقه افزایش می یابند. سپس زیرزمین 4 طبقه به گونه ای طراحی شده است که یک صحنه ،ده فروشی فعال را در خود جای دهد. علاوه بر این، این پروژه ادغام فضاهای سبز، طراحی بهینه انرژی و فناوری های هوشمند را به نمایش می گذارد که همگی در طراحی بلندمرتبه تقاضای فزاینده ای دارند. مرکز نوآوری و فناوری خلیج شنژن، شنژن، چین

شهرهای عمودی این پتانسیل را دارند که به پراکندگی شهری، بهینه سازی استفاده از زمین و پرورش محیط های زندگی پایدار بپردازند، در حالی که حس اجتماع و تعامل اجتماعی را نیز ارتقا می دهند. به همین دلیل است که با ادامه تکامل معماری بلندمرتبه، توجه به پیامدهای اجتماعی و اطمینان از طراحی شهرهای عمودی برای اولویت دادن به رفاه و کیفیت زندگی ،نانشان بسیار مهم است. پیشرفت‌های فناوری مانند رباتیک و هوش مصنوعی احتمالاً نقش مهمی را در طراحی و ساخت جوامع بلند با کیفیت بالا ایفا می‌کنند که طیف گسترده‌ای از نیازها را برآورده می‌کنند. در حالی که همچنین، شیوه های پایدار، از جمله ادغام فضاهای سبز و استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، در ایجاد ساختارهای عمودی آگاهانه از محیط زیست حتی حیاتی تر خواهد شد.

همه این جنبه های عملی، همراه با مشارکت اجتماعی، دسترسی به فضاهای عمومی، و حفظ هویت فرهنگی باید ملاحظات اصلی در توسعه شهرهای عمودی در سراسر جهان باشد. از اولین پیشگامان آسمان‌،اش‌ها تا مفاهیم مدرن شهرهای عمودی، معماری بلندمرتبه همچنان مرزها را تغییر می‌دهد، زندگی شهری را دوباره تعریف می‌کند و راه‌حل‌های پایدار برای آینده ارائه می‌دهد.


منبع: https://rmjm.com/vertical-cities/