دسته‌ها
اخبار

انواع هارد کامپیوتر کدام اند؟ 2 نوع اصلی اکسترنال و اینترنال

اما بی شک مسئله‌ایی که باید به آن توجه کرد این است که هریک از این هاردها به لحاظ تکنولوژی و همچنین عملکرد، سرعت ذخیره‌سازی بهتر، امنیت بالا و همچنین قیمت مناسب‌تری برخوردارند. هاردها از دو نوع اینترنال و اکسترنال تشکیل شده و در بازار به فروش می‌رسند و در دو نوع مختلف به لحاظ فناوری و عملکر موجود هستند، هاردهای SSD و HDD کاربردی‌ترین و مهم‌ترین مدل‌ها محسوب می‌شوند. برخی افراد نیز برای نسخه پشتیبان از حافظه داخلی سیستم خود از هارد اکسترنال استفاده می کنند؛
زیرا بارها دیده شده است که به دلیل آسیب های فیزیکی یا ویروسی حافظه سیستم سوخته و پاک شده است.

  • جالب است بدانید که متداول ترین سایز حافظه پرسرعت SSD که در کیس ها به کار می رود ، 2.5 اینچی است .
  • مثلا باز کردن یک فایل ورد با HDD زمان 32 ثانیه را لازم دارد ولی در عرض کمتر از 2 ثانیه با SSD باز می‌شود.
  • هارد اینترنال به معنی هارد داخلی است و روی مادربرد نصب می‌شود، اما هارد اکسترنال به معنی هارد داخلی است و با کمک یک کابل به پورتی همچون USB یا اترنت وصل می‌شود.

معمولا افراد از این نوع هارد برای ذخیره اطلاعاتی که می خواهند در هر مکانی به آن دسترسی داشته باشند، استفاده می کنند. هارد اینترنال مکانیکی از دیسک، بازو و موتور در یک پوشش فلزی ساخته شده است. وظیفه کنترل کننده، تمام حر کت های بازوی مکانیکی را به همراه کارایی سایر بخش های هارد بر عهده دارد. عملکرد این قسمت از هارد بسیار دقیق می باشد چرا که هماهنگی های لازم بین قطعات کامپیوتر را این بخش مرکزی انجام می دهد. این 63 تا را در ارتفاع، سیلندر می‌خوانند و به هر کدام از این 63 ها یک سکتور گفته می‌شود. با توجه به قیمت بالای اس‌اس‌دی برای ذخیره‌ اطلاعات با حجم بالا و آرشیو کردن مناسب نیست.

رنگ مشکی هارد وسترن دیجیتال

در ادامه جدولی را می‌بینید که خصوصیات اصلی HDD و SSD و SSHD را نشان می‌دهد و می‌تواند راهنمای خوبی برای خرید هارد مناسب شما باشد. دیتا در هاردهای HDD روی پلاترها ذخیره می‌شود و از هد برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی پلاتر هارد، استفاده می‌شود. تفاوت هاردها در تعداد صفحات دیسک گردان و تعداد هدهای خواندن و نوشتن‌شان است. اما وقتی هارد خاموش می‌شود، هد در مکان امنی قرار می‌گیرد و اگر داخل جعبه مطمئنی باشد احتمال ضربه خوردن و آسیب دیدن آن کمتر می‌شود.

هارد اینترنال وسترن دیجیتال Blue 2TB 256MB

رسانه های ذخیره سازی انواع مختلفی دارد که البته به اشتباه به همه آنها هارد اطلاق می‌شود. مدل‌های مختلف رسانه ذخیره سازی عبارتند از نوار مغناطیسی، دیسک نوری، صفحات مغناطیسی، Solid State یا Nand Flash. این درایوها فقط برای رایانه های رومیزی مناسب هستند و قیمت بالایی دارند. همچنین ، اگرچه می توانند به عنوان درایوهای ثانویه مورد استفاده قرار گیرند، اما برای استفاده کامل از آنها، باید سیستم عامل خود را روی آن نصب کنید. البته شما می توانید نمونه هایی را که امکان پشتیبانی دارند نیز پیدا کنید، اما این ممكن است به معنی تعویض كل برد اصلی باشد.

دسترسی راحت و آسان کاربران یک شبکه محلی به اطلاعات روی هارد اکسترنال NAS را می‌توان مهم‌ترین مزیت این نوع هارد دانست. از هارد NAS می‌توان برای ذخیره‌سازی اطلاعات و تهیه پشتیبان استفاده کرد. با توجه به کارکرد خاص و قیمت بالا این هارد‌ها به کاربران عادی به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. راحت‌ترین و ساده‌ترین راه، خرید قطعه و خدمات از یک مرکز معتبر است و بعد از پایان بازه گارانتی استوریج های خود آنها را جایگزین کرده و این قطعات را در جای دیگری استفاده کنیم. یعنی اگر از هارد دیسک برای ذخیره اطلاعات مهم خود استفاده می‌کنیم، حتما هارد دیسک های با گارانتی باشد و در بازه کیفیت مطلوبشان باشند.