دسته‌ها
اخبار

طراحی جهانی در معماری معاصر


زمان ،نی مطالعه: 4 دقیقه

در سال‌های اخیر، حرکت به سمت مفهومی که معمولاً به ،وان «طراحی جه،» شناخته می‌شود، در طراحی ساختمان‌ها، محصولات، خدمات و سایر امکانات دیده می‌شود. به ایجاد ساختمان‌ها، محصولات و محیط‌هایی اطلاق می‌شود که برای همه بدون توجه به توانایی‌های فیزیکی، شناختی یا حسی‌شان قابل دسترسی و استفاده باشد. به ،وان طراحان در دنیای معاصر، نه تنها به کار بردن این اصول برای ایجاد ساختمان‌هایی که برای همه فراگیر و در دسترس هستند، ضروری است، بلکه درک اهمیت طراحی معماری با طراحی جه، نیز ضروری است.غرفه لوکزامبورگ، نمایشگاه دبی 2020، امارات

یکی از اساسی ترین دلایل اهمیت طراحی جه، این است که برابری و حقوق بشر را ترویج می کند. دسترسی به ساختمان‌ها، محصولات و محیط‌ها، همانطور که در کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت سازمان ملل متحد ذکر شده است، یک حق اساسی بشر است.1). معماران با طراحی ساختمان‌ها و فضاهایی که برای همگان بدون توجه به توانایی‌هایشان قابل دسترسی است، می‌توانند به ترویج برابری و رفع تبعیض کمک کنند. با همکاری با کارشناسان دسترسی در طول فرآیند طراحی، معماران می توانند راهنمایی های تخصصی را با فرصت شناسایی موانع بالقوه و همچنین راه حل های آنها ،ب کنند. این همکاری می تواند به اطمینان حاصل شود که قابلیت دسترسی از ابتدا با طراحی یکپارچه شده است و اطمینان حاصل شود که طرح های آنها در دسترس هستند و نیازهای طیف متنوعی از کاربران را برآورده می کنند. علاوه بر این، معماران با فکر ، در مورد دسترسی از ابتدا، می توانند اطمینان حاصل کنند که ویژگی های دسترسی به جای اینکه به ،وان یک فکر بعدی اضافه شوند، به طور یکپارچه در طراحی ادغام می شوند. این می‌تواند ساختمان را از نظر زیبایی‌شناختی زیباتر کند و هزینه‌های مرتبط با مقاوم‌سازی ویژگی‌های دسترسی را در آینده کاهش دهد.

مستقل از همکاری ها و مشاوره های خارجی، چندین تدابیر دیگر نیز وجود دارد که معماران برای ،یب طراحی جه، انجام می دهند که چندین مزیت عملی دارد. با طراحی ساختمان هایی که برای طیف وسیع تری از کاربران در دسترس هستند، معماران می توانند بازارپسندی را افزایش دهند و به پایگاه مشتریان بزرگتری دست یابند. این امر به‌ویژه در اقتصاد جه، امروزی که ،ب‌وکارها و سازمان‌ها به دنبال راه‌هایی برای برجسته شدن در بازار بیش از حد اشباع هستند، اهمیت دارد. با ایجاد محیطی که کاملاً فراگیر باشد، هم بازار هدف و هم تصویر بازار سازمان ها افزایش می یابد. قابلیت دسترسی یک اصل کلیدی طراحی جه، است که می تواند برای دستیابی به این ابزار چندگانه دسترسی به ساختمان ها و فضاها لحاظ شود. این به م،ای فراهم ، وسایل متعدد برای دسترسی به ساختمان‌ها و فضاهای مختلف آن است، مانند ورودی‌هایی با آستانه‌های کم برای اسکان کاربران ویلچر یا نصب آسانسورهایی که به اندازه کافی بزرگ هستند تا صندلی‌های چرخدار و سایر وسایل حرکتی را در خود جای دهند.

علاوه بر دسترسی فیزیکی، معماران باید امکان دسترسی به اطلاعات و ارتباطات مانند نصب آلارم‌های بصری و سیستم‌های ارتباطی اضطراری را برای افراد دارای اختلالات شنوایی نیز در نظر بگیرند.

طراحی RMJM Milano برای یک سالن ورزشی در Žatec در جمهوری چک نمونه ای از پروژه ای است که برای ایجاد یک واحه شهری چند منظوره و فضاهای جماعت مجسمه سازی شده است (2). طراحی جامع اجازه می دهد تا فضایی همه کاره، در دسترس و پویا را فراهم کند و چیزی فراتر از زیرساخت و یک سالن ورزشی ارائه دهد. دارای دو ورودی برای راحتی کاربر است و 150 جای پارک و ایستگاه اتوبوس برای سهولت در حمل و نقل در نظر گرفته شده است. سالن ورزشی، Žatec، جمهوری چک

علاوه بر این، همانطور که جامعه بیشتر در مورد طیف معلولیت ها و راه های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای مختلف کاربران می آموزد، معماران باید نیازهای افراد دارای ناتو، های شناختی یا حسی را نیز در نظر بگیرند. این توجه به جزئیات هنوز گسترده نشده است، اما این جزئیات هستند که زمینه را برای طرح‌های واقعاً «جه،» فراهم می‌کنند. با طراحی و مدیریت صحیح، حذف، کاهش یا تنظیم اثرات بالقوه منفی برای ایجاد مکان هایی که همه بتوانند به طور مساوی در آن شکوفا شوند، امکان پذیر است. اکتبر 2022 اولین استاندارد BSI ارائه شده در زمینه تنوع عصبی و محیط ساخته شده، PAS 6463: “طراحی برای ذهن” (3) راه اندازی شد. این امر مفاهیم متعارف طراحی فراگیر را برای رسیدگی به ملاحظات طراحی حسی مانند نورپردازی، آ،تیک، کفپوش و دکوراسیون گسترش می‌دهد. برای یادگیری از این قانون بسیار دقیق و آموزنده، می تو،د آن را بخو،د اینجا. راهنمایی آن مسیری را برای طراحان و معماران ایجاد می‌کند که تغییری را برای جامعه معلولان و معلولان به ارمغان می‌آورد.

معماران می توانند با ایجاد محیط های قابل دسترس، شمول اجتماعی را ارتقا دهند و افراد دارای معلولیت را قادر سازند تا به طور کامل در جامعه مشارکت کنند. این به ،ه خود می تواند منجر به افزایش فرصت های شغلی، بهبود نتایج سلامت و کاهش هزینه های مراقبت های بهداشتی شود.

در پایان، ضروری است که معماران به طور مستمر پروژه های خود را ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل کنند که نه تنها نیازهای افراد معلول جسمی، بلکه آنهایی که دارای معلولیت های نامرئی و بیشتر هستند برآورده می شود – بنابراین، اهمیت ایجاد طرح های جه، داده می شود. انجام ممیزی دسترسی و درخواست بازخورد از طیف گسترده ای از کاربران برای شناسایی زمینه های بهبود، سنگ بنای آنچه طراحان آینده به آن اشاره خواهند کرد خواهد بود. همانطور که جمعیت ما پیرتر می شود و جامعه ما متنوع تر می شود، نیاز به طراحی در دسترس بیشتر می شود. معماران با ارزیابی مستمر و بهبود دسترسی به طرح‌های خود، می‌توانند اطمینان حاصل کنند که کارشان برای همه، صرف نظر از توانایی‌هایشان، همچنان در دسترس و فراگیر خواهد بود.


منبع: https://rmjm.com/universal-design/