دسته‌ها
اخبار

طراحی نقشه ساختمان طراحی نقشه های معماری اصلی ترین نکات در طراحی اصولی نقشه ساختمان-سایبان سید

یعنی انگار ما سقف ساختمان را برداشته ایم و آنچه را که از بالا مشاهده می کنیم پلان ساختمان ما است. در پلان ساختمان نحوه قرار گیری فضاها و ارتباط آن ها با یکدیگر، همچنین نحوه قرار گیری تمامی بازشوها (درب و پنجره ها)، قرار گیری پله و آسانسور و چیدن مبلمان فضاها وجود دارد. طراحی کامل یک مجموعه ی ویلایی شامل فضای نشیمن، اتاق خواب های مستر و عادی، طراحی محوطه و باغ، فضاهای جانبی لنداسکیپ شامل فضای آتشدان، فضای باربیکیو، مسیرهای با پوشش گیاهی سبز و دلنشین، جکوزی و استخر، فضاهای استراحت و نشیمن می شود . در ادامه چندین پلان از پروژه ویلایی چمستان مختص کارفرمای عزیزمان جناب رحمتی را مشاهده میکنید . چیدمان فضاهای داخلی و مبلمان گذاری آخرین مراحل طراحی داخلی ساختمان است که در نوع استفاده از فضا اهمیت بسزایی دارد ، ممکن است در نگاه اول ساده به نظر بیاید ولی حتما نیاز هست که از یک کارشناس معماری در این زمینه مشورت بگیرید .

  • جواب این سوال واضح است که شما با در نظر گرفتن صلاح‌دید شهرداری و مجوزهای ارائه دهنده آن ‌ها با استفاده از زمین مدنظر خود می ‌توانید هر چند تعداد از طبقات که تمایل دارید و شهرداری مجوز آن را برای شما صادر می کند، را بسازید.
  • درست است که نور طبیعی نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت فضاهای معماری دارد، ولی در برخی فضاها، نور زیاد و بیش‌ازحد می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت و افت کیفیت فضاهای داخلی گردد.
  • سپس باید موقعیت قرارگیری این ستون ها را در پلان تیپ طبقات بررسی کنید.

۵-توصیه می شود که یکی از کمد دیواری ها عمق آن بین هشتاد تا صد سانتی متر باشد و به منظور محل قرارگیری رختخواب درست شود. ۳-باید تا جایی که امکان دارد درب اتاق خواب والدین از اتاق خواب فرزندان دورتر باشد و کنار هم قرار نگیرند. ۲-فیلتر ورودی را برای اتاق خواب ها فراموش نکنید و دقت کنید که درب اتاق ها از دیگر قسمت های خانه به صورت مستقیم دیده نشود. برای دانلود فیلم باکیفیت آموزش نحوه محاسبه ارتفاع ساختمان، ایمیل اصلی خودتان را در کادر زیر وارد کنید. باید دقت کنید که فضای نشیمن از نور مستقیم و با شدت زیاد برخوردار نباشد و نور کاملاً کنترل‌شده به داخل این فضا بتابد.

نقشه معماری ساختمان

کنترل عبور و مرور یعنی توجه به موقعیت صحیح فضاها نسبت به یکدیگر، محل قرارگیری لوازم و وسایل و سایر کارهایی که در زمینه طراحی می‌توانیم انجام دهیم تا عبور و مرورها در خانه بهتر انجام شود. در ادامه این مطلب با موضوع نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به سوالات زیر پاسخ می‌دهیم. برای بهتر شدن کیفیت فضاهای پلان، شاید در این مرحله نیز لازم باشد تغییرات کوچکی در طراحی نقشه خود ایجاد نمایید. این تغییرات برای بهینه و کارآمدتر شدن فضاهای پلان شما صورت می گیرند.

نمونه پلان‌هایی که به صورت سه بعدی طراحی شده‌اند و امکان مشاهده همه‌ی بخش‌ها و شیوه چیدمان لوازم هم در آن مشخص شده است. با استفاده از نقشه‌های سه بعدی می‌توانید دید بهتری نسبت به ساختمانی که قصد ساخت آن دارید، داشته باشید. درست است که نور طبیعی نقش تعیین‌کننده‌ای در کیفیت فضاهای معماری دارد، ولی در برخی فضاها، نور زیاد و بیش‌ازحد می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت و افت کیفیت فضاهای داخلی گردد. اشتباهی که اکثر معماران و طراحان جوان در هنگام طراحی نقشه ساختمان مرتکب می‌شوند، این است که در فضاهایی که به نور مستقیم دسترسی دارند، پنجره‌ها را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که حداکثر سطح نورگیری را داشته باشد. این موضوع شاید برای فضایی مثل پذیرایی تا حدودی درست باشد، اما برای بسیاری از فضاهای داخلی اینگونه نیست. اتفاقاً در خیلی از موارد باید شدت نور ورودی به داخل فضا کنترل شود تا ایجاد مزاحمت نکند.

طراحی نقشه ساختمان مسکونی دوبلکس

در طراحی نقشه معماری مربوط به یک ساختمان مسکونی ابتدا باید جانمایی آسانسور و پلکان در طرح مشخص شود. انتخاب کردن محل مناسب برای جانمایی آسانسور و پلکان در داخل طرح، روی کیفیت سایر قسمت های ساختمان می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. هنگام مشخص کردن محل آسانسور و پله در طرح باید به فاکتورهای خیلی مهمی از قبیل پهنا و شکل زمین، تعداد پارکینگ، تعداد واحدهای هر طبقه، زیرزمین و… توجه کرد. روش لکه‌گذاری پلان در زمان طراحی نقشه ساختمان‌های شمالی تقریباً مشخص است. در این ساختمان‌ها همیشه فضای عمومی اصلی، یعنی پذیرایی و در بسیاری موارد آشپزخانه و گاهی هم نشیمن خصوصی، مشرف به حیاط طراحی می‌شود که از بهترین نور، یعنی نور جنوب برخوردار است. در انتهای زمین هم معمولاً فضاهای خصوصی ساختمان، یعنی اتاق‌خواب‌ها طراحی می‌شود.

همین امر می ‌تواند توان خرید تمامی افراد جامعه را نیز بالاتر ببرد و اغلب آن ‌ها از نقشه ساختمان با عرض ۸ متر استفاده کاربردی و مفید داشته باشند. حیاط در نقشه معماری با عرض ۸ متر چگونه در نظر گرفته می شود؟همان‌ طور که می ‌دانیم برخی از افراد تعلق خاطر بسیاری به حیاط دارند و دوست دارند حتماً در فضای مد نظرشان از حیاط استفاده کنند. به دلیل این‌که وجود حیاط می ‌تواند باعث به وجود آوردن غم ‌ها و شادی‌ های متعددی باشد. عموماً در بسیاری از خانه‌ ها، پله‌ های حیاط را بلند در نظر می‌گرفتند تا بتوان حریمی که بین فضای داخلی منزل در نظر گرفته می ‌شود و حیاط را حفظ کرد. خدمات عمرانینقشه کشی ساختمان در رشته های معماری، مهندسی از قبیل مهندس عمران، برق و مکانیک کاربرد دارد.

در این پلان ها اصولا طبقه ی همکف یا زیرزمین یا هر دو، بعنوان پارکینگ، لابی و محل انباری ها قرار میگیرد و مابقی طبقات واحدهای مسکونی. ساختمان‌هایی هستند که در اطراف خود، دارای محوطه‌ای باز بوده و از ساختمان‌های پیرامون خود فاصله دارند. این ساختمان‌ها به صورت تک واحدی و در تعداد طبقات کم، طراحی می‌گردند.

لکه گذاری و جانمایی فضای داخلی پلانمهم‌ترین و اولین چیزی که در رابطه با نقشه ساختمان با عرض ۸ متر ماه مهم شمرده می‌ شود، این است که لکه گذاری پلان و جانمایی برای فضاهای عمومی و نیمه عمومی توجه بسیاری داشته باشید. نکته حائز اهمیتی که در این رابطه باید رعایت کنید، نحوه لکه‌گذاری پلان معماری در ساختمان ‌های شمال جنوبی می باشد. زیرا تفاوت‌هایی در ساختمان ‌های شمالی و جنوبی از این جهت وجود دارد. از همه مهم‌تر لازم است در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به این نکته دقت کنید که ساختمان درباره برابر رفتارهای طبیعی همانند زلزله از مقاومت خوبی برخوردار باشد. محل قرارگیری توالت و حمام در نقشه ساختمان با عرض ۸ متر به چه صورت می باشد؟در نظر گرفته توالت نیز نهایی بسیار مهم شمرده می شود و لازم است که در عرصه عمومی یک ساختمان طراحی گردد. حداقل ابعاد برای در نظر گرفتن سرویس ‌های بهداشتی بین ۱۴۰ در ۶۰ یا ۱۲۰ در ۱۸۰ می‌باشد که لازم است در این فضا تعبیه گردد.