دسته‌ها
اخبار

پلان یا نقشه ساختمان چیست؟ گروه مهندسین دژار 09121200512 اسماعیلی-سایبان سید

مهم ‌ترین نقشی که در این فضا می ‌تواند طراحی منحصر به ‌فردی داشته باشد، پرده‌ها هستند. با در نظر گرفتن نوع اقلیم لازم است که ساختمان به واسطه پنجره‌ها ارتباط مؤثری با فضای داخلی و خارجی برقرار کند تا از این طریق سالن پذیرایی بتواند جلوه خاصی به محیط ببخشد و در نقشه ساختمان با عرض ۸ متری طراحی منحصر به ‌فردی را ایفا می کند. همه ی ما در ساختمان هایی زندگی می کنیم و دیوارهای آن خواسته یا ناخواسته تاثیر به سزایی در زندگی مان دارد.

  • اگر شما نیز قصد دارید که یک نقشه ساختمان ویلایی در نظر بگیرید، بهتر است بدانید که می ‌توانید با در نظر گرفتن یک معمار خوب تمامی نواقص زمین مدنظر خود را بپوشانید و از این طریق بتوانید یک حیاط هندسی منظم را تعبیه و طراحی کنید.
  • این تراس‌ها را باید به‌گونه‌ای طراحی کرد که در زمان استفاده ساکنین، به نمای اصلی ساختمان خدشه‌ای وارد نشود.
  • بهتر است بدانی زمین ‌های شمالی یک حال‌ و هوای متفاوت ‌تر از زمین‌ های جنوبی دارند.
  • موقعیت دسترسی آن جنوبی است و شامل دو واحد مستقل دو خوابه در هر طبقه می شود.
  • بهتر است طراح و معمار یک پروژه اطلاعات کافی در مورد سیستم های مختلف گرمایش و سرمایش و تاسیسات داشته باشد تا بتواند پیش بینی فضای قابل نیاز در این راستا را نیز انجام دهد.
  • به دلیل این‌که بعد از این‌که عملیات پخت غذا به پایان رسید، فضای آشپزخانه به حدی شلوغ می‌ شود که ممکن است آقایان علاقه‌ای به ماندن در این فضا نداشته باشند.

برای تأمین نور و تهویه طبیعی اتاق‌خواب‌ها، حتما باید یک نورگیر در انتهای ساختمان طراحی شود. لازم است که فیلترها و فضای تقسیم‌بندی مستقلی برای ورودی اتاق خواب‌ها در نظر بگیرید. در طراحی ساختمان نقشه ساختمان با عرض ۸ متری لازم است که دیگر فضاهای منزل قابل رویت نباشند و در این راستا درب اتاق‌ ها دید مناسبی به بیرون نداشته باشد.

بسته به نیازهای اصلی کارفرما طرح شکل گرفته و همزمان پلان و حجم بنا طراحی می شود. اگر تا به حال، طراحی نقشه معماری ساختمان های مسکونی را تجربه کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که باید کار طراحی پلان آن ها را به ترتیب پیش ببرید تا انجام طراحی نقشه شما به صورت صحیح و به بهترین شکل ممکن صورت گیرد. اگر به این اصول توجه کافی نداشته باشید، بعید است پلان خوبی طراحی کنید، اما اگر به همه اصول دقت کرده و آن ها را در طراحی خود منظور نمایید، قطعا می توانید پلان مناسبی طراحی کنید.

نقشه خانه یک طبقه+نما

عوامل تأثیرگذار بسیاری در طراحی نقشه ساختمان مسکونی وجود دارد که در زمان طراحی پلان معماری باید به آن توجه کنید. یک معمار توانمند کسی است که با توجه به محدودیت‌های زمین، ضوابط و مقررات شهرداری و… بتواند پلان ساختمان مسکونی را مطابق با نیازها و خواسته‌های کارفرما و به بهترین شکل ممکن طراحی کند. در ادامه ۷ نکته کلیدی در طراحی نقشه ساختمان مسکونی را بررسی می‌کنیم. نقش و جانمایی تراس یا بالکن در پلاندر نظر گرفتن طراحی تراس و بالکن برای نقشه ساختمان با عرض ۸ متر نیز بسیار مهم شمرده می ‌شود و ضرورت بسیاری دارد.

طراحی ساختمان و اهمیت آن

چیزی که ما در این مطلب به آن می پردازیم، شرح مراحل طراحی پلان ساختمان های مسکونی است. از این رو برای اینکه یک نقشه ساختمان با کمترین خطا را داشته باشید، باید به مهندسان با تجربه و کاربلد جهت ترسیم نقشه سازه مراجعه کنید. گروه معماری آرکابا سال ها تجربه در زمینه طراحی ساختمان، هر نوع سبک مورد پسند را به بهترین نحو اجرا و پیاده سازی می نماید.

اگر شما نیز قصد دارید که یک نقشه ساختمان ویلایی در نظر بگیرید، بهتر است بدانید که می ‌توانید با در نظر گرفتن یک معمار خوب تمامی نواقص زمین مدنظر خود را بپوشانید و از این طریق بتوانید یک حیاط هندسی منظم را تعبیه و طراحی کنید. ولی از لحاظ هندسی یک حیاط منظم و یک ابعاد درست برای آن در نظر گرفته شده است. همین امر می ‌توانست یک نکته بسیار مؤثر برای وجود حیاطدر طراحی پلان داشته باشد. توصیه می شود در این مرحله کار، علاوه بر طراحی کلی لبه های نما، مواردی مانند محل قرارگیری داکت های مربوط به تاسیسات را هم در نظر بگیرید و آن ها را در پلان های معماری نمایش دهید. مسلما عوامل دیگری نیز هستند که می توانند در این رابطه تاثیر داشته باشند.

در جانمایی باکس پله و آسانسور در پلان باید به عوامل مهم، مانند عرض و فرم زمین، تعداد واحدهای وجود در هر طبقه، تعداد پارکینگ مورد نیاز در طبقه همکف و زیرزمین و غیره توجه نمود. بپس در مورد فرم پله و چهار طرفه، سه طرفه یا دو طرفه بودن آن تصمیم گیری می شود. نکته مهم دیگر در طراحی نقشه های ساختمانی توجه به نیاز های کارفرمای پروژه است که در طراحی این ساختمان به صورت کامل به این نیازها توجه شده است. نشیمن بزرگ ۵۴ متر مربعی ، آشپزخانه ای که به تراس متصل باشد ، در نظر گرفتن اتاق خواب مستری که به فضای تراس دسترسی مستقیم داشته باشد و در نهایت طراحی خانه ای که برای یک خانواده ۵ الی ۶ نفره ایده آل باشد. بهترین نقشه ساختمانی ، نقشه هایی هستند که منطبق بر اصول و استاندارد های معماری ، نیازهای کارفرمای پروژه و اقلیم منطقه طراحی شوند. در این بخش به بررسی نقشه ساختمان سه خوابه ای می پردازیم که توسط مهندس خیری برای یکی از کارفرمایان اصفهانی به نام آقای ناصری فرد طراحی شده است.

از همین طریق نقشه ساختمان با عرض ۸ متر می ‌تواند برای شما مفید واقع شوند. البته امروزه اغلب جوانان تمایل زیادی به این‌که در کنار والدین خود زندگی کنند، ندارند و ترجیح می دهند که استقلال داشته باشند. به همین سبب به کارفرما می ‌تواند با در نظر گرفتن شرایط خود اقدام به ساخت چندین طبقه کند.

برای آنکه که یک ویلا را به فضایی شاخص و خاص تبدیل کنید ، بایستی در طراحی نقشه های معماری، به عرصه های عمومی و خصوصی فضاها توجه ویژه ای شود . برای تهیه ی برگه های نظام مهندسی شما می توانید به شرکت های معماری مراجعه کنید که آنها شما را در انجام فرایندهای لازم یاری می کنند . این برگه ها شامل برگه های برداشت موقعیت ملک، نقشه های فاز یک طراحی معماری،نقشه های سازه و محاسبات ، تاسیسات مکانیکال و الکتریکال ، استحکام بنا و… اگر فضای کافی برای محوطه سازی ندارید طراحی بام ساختمان گرینه مناسبی برای شما خواهد بود. برش افقی فرضی واحد ساختمانی در ارتفاع یک سوم یا صد و بیست سانتی متر از سطح به طوری که تمام جزئیات را بتوان مشاهده کرد. پلان معماری نقشه‌ای است که مهندس معمار آن را طراحی کرده و بنا به نوع آن ، شامل اطلاعاتی چون طرح بنا، مشخصات و داده‌های فنی، جزئیات و …

سازه ساختمان بتنی است و نمای زیبا و مدرن آن چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. در هر ساختمانی بسته به نوع و سبک کاربری خود (مسکونی – اداری – تجاری) باید 3 بخش به صورت الزامی طراحی شود. این محدودیت ها می‌توانند ناشی از قوانین و مقررات ساختمان سازی و سخت گیری های ضوابط شهرداری باشند. به همین جهت باید دقت کافی را حین ترسیم پلان به خرج دهید تا دچار مشکلات بعدی نشوید. سپس طراحی پلان طبق مشخصات و مدارک انجام و پس از زمان 6 روز کاری برای کارفرما از طریق واتساپ بصورت فایل پی دی اف ارسال می گردد و پس از آن اگر تغییراتی از سمت کارفرما لازم بود مجددا اصلاح و ارسال می گردد. نقشه های معماری که توسط تیم پلان کده طراحی و ترسیم می گردد طی 1هفته، آماده ی تحویل و ارسال به کارفرما می باشد.