دسته‌ها
اخبار

چک ولو شیر یکطرفه مواد شیمیایی مهار فن ابزار | کسری ساران

چک ولو شیر یکطرفه مواد شیمیایی مهار فن ابزار | کسری ساران

تلاطم و افت فشار در شیر یک طرفه نوسانی کم است و متریال دیسک و سیت در شیر نوسانی یک طرفه می تواند فلز به فلز یا فلز به کامپوزیت باشد. چک ولو شامل پورت ورودی و خروجی برای ورود و خروج سیال به صورت یک طرفه و بدون نیاز به کنترل خارجی میباشد. یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب چک ولو حداقل فشار برای کار کردن چک ولو میباشد. اما نمی توان گفت که چک ولوها فقط در صنایع و سردخانه ها به کار می آیند بلکه در هر شغل و مکانی که پمپ وجود داشته باشد می توان آن را یافت. حتی در پمپ های منازل و در مسیر خط تخلیه پمپ های مخزنی نیز به کار گرفته می شوند. بسته به نوع طراحی ” شیر چک ولو ” یا همان شیر یکطرفه ، کمی متفاوت عمل خواهند کرد.

  • استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع و با مقاصد غیر تجاری مجاز می باشد.
  • شکل 5 در سمت چپ سوپاپ دیافراگم به طور معمول باز نشان می دهد زیرا فشار ورودی “حداقل” وجود دارد و هنوز هم سیال از طریق آن عبور می کند.
  • بنابراین برای انتخاب یک شیر یک طرفه از انواع متفاوتی که نام برده شد می توانید استفاده کنید اما هرگز نمیتوانید ولو دیگری را جایگزین یک چک ولو کنید.
  • با توجه به این ساختار و عملکرد این نوع از شیر های یک طرفه برای سرویس هایی که در آنها جریان، فشار و سرعت بالایی دارد و ویسکزیته ی سیال بالا باشد مناسب هستند.

دیسک در این شیرها کاملاً در نشیمن‌گاه قرار می‌گیرد تا آب‌بندی در برگشت به بهترین نحو انجام شود. شیرهای یک‌طرفه فشاری هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی می‌توانند در خطوط لوله نصب شوند. چک ولو با دیسک دو تکه، دارای ساختاری شبیه به شیر پروانه ‌­ای است. دیسک این شیر از وسط دو قسمت شده و با یک فنر پیچشی به لولا متصل شده است.

دی کول تامین کننده تجهیزات برودتی

این شیرها می‌توانند به صورت افقی یا عمودی در مسیر جریان نصب شوند وحرکت دیسک توسط یک ضربه گیر یا فنر کنترل می‌شود. عملکرد چک ولوها به گونه ای میباشد که هنگامی که سیال از یک طرف شیر عبور میکند، امکان بازگشت دوباره به مسیر آن وجود نداشته و پس از عبور سیال از یکطرف، مسیر بازگشت مسدود خواهد شد. چک ولو هیدرولیک یا شیر یک طرفه هیدرولیک از انواع چک ولوهای کاربردی در صنعت می باشد که در سیستم های هیدرولیکی بکار می روند. شیر یک طرفه هیدرولیک به منظور جلوگیری از برگشت سیال فرآیند هیدرولیک (روغن) در جهت معکوس جریان اصلی استفاده می شود و از آسیب به تجهیزات هیدرولیکی جلوگیری می کند. شیر یک طرفه یا چک ولو (check valve) که نوعی از شیر های کنترلی صنعتی است، برای کنترل سیال به اپراتور نیاز ندارد.

شیر یکطرفه (Check Valve) CLASS2500DN20Seat INT.HF

اگرچه عملکرد چک ولوها بدون در نظر گرفتن جایی که از آن‌ها استفاده می‌شود، یکسان است، اما انواع چک ولو با توجه به سرعت جریان، گرانش رسانه و دما، اندازه خط، فشار و سرعت جریان متفاوت است. انتخاب یک چک ولو می‌بایست باتوجه به جایی که استفاده می‌شود، باشد. مهندسان این قطعه را با توجه به نوع رسانه، اندازه لوله، شیب فشار، سرعت مایعات و نوع مکانیسم پمپاژ در نظر می‌گیرند. چک ولو نیز باعث برقراری یک جریان یک طرفه در لوله می شود و از بروز این خسارات جلوگیری خواهد کرد.

چک ولو سایلنت یا بی صدا (Silent check valve)

هنگامیکه فشار سیال کاهش پیدا کند و دیگر برای بلند کردن دیسک کافی نباشد، فنر آرام آرام جمع میشود و دیسک مسیر عبور جریان را مسدود و اجازه پاس شدن سیال را نمیدهد. شیر های یک طرفه معمولا بعد از انواع پمپ آب مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ های تغذیه یا انژکتور هایی که آب بویلرهای بخار را تأمین می کند از شیرهای یک طرفه برای جلوگیری از برگشت جریان استفاده می کنند.