دسته‌ها
اخبار

کهن سازندگان ابنیه طراحی نقشه ساختمان

نقشه کشی ساختمان در شمال کشور و در هر بخشی اغلب در زمان‌های نه چندان دور به صورت دستی انجام می‌شد که همین باعث می‌شد تا ایرادات و نقایص بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. با این حال امروزه نقشه کشی ساختمان و ویلا توسط نرم‌افزارهای اتوکد که نرم افزار کاربردی در بسیاری از رشته‌ها از جمله مهندسی معماری، مهندسی مکانیک، طراحی صنعتی و غیره است، انجام می‌گیرد و کاربرد فراوانی نیز دارد. بهتر است این عرصه در طراحی پلان ساختمان دسترسی مناسب به ورودی و آشپزخانه داشته باشد. نیاز است فضای مناسب جهت قرارگیری تهویه و نور مناسب، سیستم‌های برودتی-حرارتی و … تعبیه شود. توجه به ورودی ها و مسیرهای دسترسی افراد بسیار مهم است ازجمله محل قرارگیری پله ها و آسانسور در ساختمان. سیرکولاسیون یا مسیر رفت و آمد مناسب و مطلوب در هر ساختمان باید در نظر گرفته شود حتی در چیدمان مبلمان در فضا باید به این امر مهم دقت کرد.

بخش های بزرگ و وسیع مثل فضای اصلی خانه برای گرم و سرد شدن کامل به انرژی بیشتری نیاز دارند ولی دمای اتاق های کوچک مثل خواب شخصی با هزینه کمتری قابل تنظیم است. بنابراین اگر هدف شما مدیریت هزینه‌های انرژی است، اندازه اتاق ها را در نظر بگیرید. عبور و مرور راحت یعنی اینکه افراد و حیوانات خانگی بتوانند به راحتی در میان ساختارها حرکت کنند و همچنین جابجا کردن وسایل نیز به راحتی صورت بپذیرد. کنترل عبور و مرور یعنی توجه به موقعیت صحیح فضاها نسبت به یکدیگر، محل قرارگیری لوازم و وسایل و سایر کارهایی که در زمینه طراحی می‌توانیم انجام دهیم تا عبور و مرورها در خانه بهتر انجام شود. پس از تایید نقشه های فاز یک و تاییدی از جانب کارفرما و بعد از آن تایید شهرداری منطقه ی مربوطه وارد مرحله ی نهایی که طراحی نقشه های اجرایی است میشویم. مکان دقیق ساختمان شما را نمایش می دهد، که از کدام سمت همسایگی داشته، از کدام سمت به کوچه و خیابان را دارد (دسترسی ساختمان).

  • نیاز است فضای مناسب جهت قرارگیری تهویه و نور مناسب، سیستم‌های برودتی-حرارتی و … تعبیه شود.
  • به‌همین علت نورگیری و تهویه مستقیم آشپزخانه بسیار مهم و حیاتی است.
  • خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و برنامه های زیادی که در این زمینه وجود دارد این کار با دقت و سرعت خیلی زیادی انجام می شود.
  • جهت ساخت هر بنا اعم از ساختمان مسکونی، اداری، تجاری، محوطه سازی فضای سبز جهت حیاط، بام، شهرسازی، تغییر و یا طراحی دکوراسیون داخلی، بناهای کوچک و بزرگ، در قدم اول یک طرح از بنا و یا فضای مورد نظر بر اساس خواسته ها و محدودیت ها و دغدغه های کارفرما تهیه می شود.

اگر بخواهید بخشی از راه پله ها را در پلان کف تغییر دهید ممکن است مجبور شوید طراحی خود را از ابتدا شروع کنید و چهارچوب پلان خود را به طور کلی مورد بازنگری قرار دهید. بهتر است طراح و معمار یک پروژه اطلاعات کافی در مورد سیستم های مختلف گرمایش و سرمایش و تاسیسات داشته باشد تا بتواند پیش بینی فضای قابل نیاز در این راستا را نیز انجام دهد. از سوی دیگر هزینه گرمایش و سرمایش قرنیزی بیشتر است، اما دسترسی و کارکردن با آنها در قسمت های مختلف ساختمان آسان است. موقعیت منبع گرمایش یا سرمایش و همچنین جریان هوای ساختمان نیز در این زمینه مؤثر هستند.

نقشه خانه ویلایی

حمام در نزدیکی اتاق خواب‌ها طراحی شود و حتما توجه شود که درب آن از سایر قسمت‌های منزل قابل رویت نباشد. ممکن است طراحی خانه برای فروش ناخوشایند به نظر برسد، زیرا باید مطمئن شوید که نمای کلی، زیبایی و هرچیز دیگری را درست انتخاب کرده اید. اگر می خواهید تا زمان پیری در خانه جدیدتان بمانید یا قصد دارید از افراد سالخورده پذیرایی کنید، همانطور که در طراحی پلان به ایمنی کودکان توجه می‌کنید، باید رفاه و ایمنی سالخوردگان را نیز درنظر بگیرید. بر اساس پیوست 2 مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان، کمترین میزان ابعاد مفید چاله آسانسورهای چهار نفره نیمه اتوماتیک عرض 140 و طول 160 سانتیمتر در نظر گرفته شده است. که با توجه به طبق ضوابط ابلاغی ابعاد مفید چاه آسانسور 200×160 سانتی متر می‌باشد. همچون ابعاد مفید 160×140 سانتی‌متر برای املاک ریزدانه با مساحت سند حداکثر 200 متر مربع و یا کمتر ملاک قرار گیرد.

نحوه طراحی پلان خانه در آرین پاراکس

عموماً این مدل ساختمان‌ها به محیط خارج از ساختمان دید داشته و بیشتر از یک نما دارد. در پایان مطالب جهت آشنایی بیشتر ,تصاویر پلان های نامبرده را میتوانید ملاحظه نمایید. کمترین میزان ارز حیاط خلوت اگر سرتاسری باشد 2 متر و اگر نباشد 3 متر. نقشه برشی از ساختمان که بهتر است یکی از دو برش‌ها از وسط پله‌ها صورت بگیرد. فرق بالکن با تراس نیز در این است که به فضایی که از سه طرف بسته است و همچنین مسقف است بالکن گفته میشود ولی به فضایی که سقف ندارد تراس گفته می شود. پس از تحلیل سایت اول باید لکه گذاری کنید و جای دقیق فضا ها را مشخص کنید و سیرکولاسیون بین فضا ها را بررسی کنید.

سایر دسترسی‌های تراس (بالکن)

در آخر بعد از چند بار اصلاح و ارسال کردن طرح به دفتر خدمات به شیوه اینترنتی و یا حضوری، بالاخره طرح نهایی تصویب می شود که قابل تایید شهرداری، آتش نشانی، کارفرما و دیگر نهادهای ذیربط می باشد. آخرین کاری که برای تمام کردن و تکمیل طراحی نقشه باید انجام شود، مبلمان کردن پلان به روش صحیح و اصولی است. مبلمان کردن صحیح و اصولی پلان، به طراحان کمک می کند که ایراداتی را که پلان آن ها دارد بینند و آن ها را اصلاح کنند.

از طرفی طراحی پلان، کار یک نفر نیست و یک کار گروهی به شمار می رود. به همین منظور، برای طراحی پلان باید به سراغ یک تیم با تجربه و متخصص بروید تا نتیجه کار موفقیت آمیز باشد. نقشه ساختمانپلان ها می‌توانند به قسمت های مختلفی از یک ساختمان برای مثال یک طبقه‌ی خاص اختصاص پیدا کنند.