دسته‌ها
اخبار

توپ پوینت در مقابل ژل قلم | مقایسه + ایده


قلم توپی و ژله ای ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. اما اساسی ترین تفاوت بین این دو نوع جوهر استفاده شده است. قلم های توپی از جوهرهای ضخیم تری استفاده می کنند در حالی که قلم های ژل از جوهرهای مبتنی بر آب استفاده می کنند.

همه ما در تمام زندگی خود با خودکارهای توپی برخورد کرده ایم. و زم، که به آن فکر می کنیم بهترین خودکارهای مرکب، قلم های ژل به ذهن می رسند.

اما آیا می د،د چه چیزی این دو قلم روزمره را تا این حد از یکدیگر متفاوت می کند؟ آنها می توانند با توجه به سبک نوشتن و نوع جوهر استفاده شده در آنها متفاوت باشند. برای دانستن بیشتر در مورد کاربرد آنها، غواصی کنید.

قلم های توپی چیست؟

قلم توپ چیست؟

خودکارهای توپی احتمالاً یکی از پرکاربردترین خودکارهای رو،بال هستند. آنها توسط لازلو بیرو در اوا، دهه 1930 اختراع شدند.

این قلم ها از جوهر غلیظ و تقریباً خمیری مبتنی بر روغن استفاده می کنند. یک توپ در نوک قلم جوهر را می گیرد و به قلم امکان نوشتن را می دهد. جوهر، پس از انتقال روی کاغذ، به دلیل عبور از یک حلال الکلی، به سرعت خشک می شود.

از آنجایی که جوهر به سرعت خشک می شود، روی کاغذ شما لکه نمی کند. همچنین باعث می شود جوهر برای مدت طول، دوام بیاورد. با این حال، از آنجایی که جوهر بسیار ضخیم‌تر از جوهر معمولی است، ممکن است فشار بیشتری لازم باشد تا جوهر روی کاغذ ظاهر شود.

قلم‌های توپ رو،بال وقتی صحبت از سطحی می‌شود که می‌توانند روی آن بنویسند، همه کاره‌تر هستند و برای مدت طول، دوام می‌آورند و به گزینه‌ای محبوب تبدیل می‌شوند. یک خودکار معمولی می تواند شامل اجزای زیر باشد:

  • اسید اولئیک: اسیدی است که برای روانکاری توپ و کمک به عملکرد روان آن استفاده می شود
  • رنگ: برای رنگ دادن به جوهر روغنی استفاده می شود
  • آلکیل آلکانول آمید – به جذب رنگ توسط کاغذ قبل از خشک شدن جوهر کمک می کند.
  • الکل- به جوهر اضافه می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مقدار نقدینگی من،ی برای ضربه‌های صاف دارد

قلم ژل چیست؟

از سوی دیگر، قلم‌های ژل از جوهرهایی تشکیل شده‌اند که از نظر قوام بسیار نازک‌تر از جوهرهای توپی هستند. آنها با استفاده از فناوری مشابه توپ پوینت، از طریق فناوری قلم رول بال تحویل داده می شوند.

قلم های ژل به دلیل مک،سم منحصر به فرد خود محبوبیت پیدا ،د. آنها در عرض چند ث،ه خشک می شوند تا جوهر روی کاغذ لکه نکند و بدون فشار زیاد به سرعت در قلم جریان یابد. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که جوهر را در چند ث،ه ای که طول می کشد تا خشک شود، لمس نکنید زیرا در آن زمان بیشتر مستعد لکه شدن هستند.

قلم های Get از دو جزء اصلی تشکیل شده اند:

  • رنگدانه ای که به جوهر رنگ می دهد
  • محلول مبتنی بر آب، که جوهر را نازک می کند

رنگدانه های مختلفی در بازار موجود است که رنگ های سرگرم کننده زیادی به ژل ها می دهد. رنگدانه ها در محلول مبتنی بر آب غوطه ور می شوند تا به قوام من، دست یابند.

مزایای قلم توپ

1. قوام جوهر

جوهر Ballpoint جوهر قوام ضخیم تری دارد که بر پایه روغن است. از آنجایی که آنها بسیار ضخیم هستند، فقط باید کوچکترین مقدار را روی کاغذ اعمال کنید تا واضح ظاهر شوند. آنها همچنین به جای اینکه مانند جوهر معمولی در آن فرو بروند، روی کاغذ می نشینند.

2. می تواند روی هر سطحی بنویسد

از آنجایی که خودکارهای رو،بال دارای جوهر ضخیم تری هستند، می توان از آنها بر روی انواع کاغذها و سطوح صاف استفاده کرد. به طور خلاصه، وقتی صحبت از تطبیق پذیری به میان می آید، آنها برنده می شوند.

هنگامی که قلم رو،بال یک سطح را لمس کرد، توپ به مواد ،بیده تا شروع به غلتیدن کند و جوهر شروع به جاری شدن در قلم می کند. به همین دلیل است که خودکارهای توپی می توانند روی هر سطحی از چرم، مجلات براق گرفته تا کیسه های چوبی و حتی پ،تیکی بنویسند.

برخی از خودکارهای رو،بال حتی می توانند زیر آب، وارونه و در هر شرایط غیر محافظه کار دیگری بنویسند!

3. لکه نمی کند

مهم نیست که روی چه سطحی با خودکار توپی می نویسید، احتمال پخش شدن یا لکه دار شدن جوهر بسیار کم است. این ویژگی آن را به یک انتخاب محبوب در بین حرفه ای ها و تازه کارها تبدیل می کند، زیرا آنها نگران ،اب شدن کار خود نیستند.

4. انواع اندازه های پر ، مجدد

در یک خودکار معمولی، اندازه پر ، مجدد می تواند متفاوت باشد. حتی اگر سایز پر ، مجدد کوچک‌تری را انتخاب کنید، همچنان می‌تواند به اندازه کافی جوهر را در خود نگه دارد (بسته به هدف جوهر) به طوری که نیازی به تعویض مکرر دوباره پر ،‌ها ندارید.

5. طول، مدت

یک خودکار رو،بال استاندارد می‌تواند برای شما برای مدت طول، دوام بیاورد، زیرا ا،ر این خودکارها می‌توانند تا 900 متر بنویسند. آنها همچنین به راحتی در دسترس هستند و زم، که صحبت از یک خودکار طول، مدت به میان می آید، کارایی بیشتری دارند. آنها به سرعت خشک نمی شوند، بنابراین می تو،د یک قلم توپی ی،ان را چندین بار داشته باشید و از آن استفاده کنید.

6. ضدآب

جوهرهای بالپوینت دارای ویژگی اضافی ضد آب بودن هستند. جوهر از هیچ سطحی خونریزی نمی کند و حتی زم، که نوشته یا جوهر با آب یا هر سطح خیس تماس پیدا می کند، لکه نمی کند.

معایب قلم توپی

1. نیاز به فشار دارد

قلم‌های توپی رو،بال در مقایسه با قلم‌های ژله‌ای به فشار بسیار بیشتری برای نوشتن نیاز دارند. از آنجایی که آنها قوام جوهر غلیظی دارند، ممکن است فشار خاصی لازم باشد تا جوهر به وضوح روی کاغذ قابل مشاهده باشد، که ممکن است دست شما را سریعتر از حد معمول خسته کند.

این کار امکان استفاده از خودکارهای توپ پوینت را برای مدت طول، تری از بین می برد زیرا ممکن است واقعاً دردناک باشند. به طور کلی، کل فرآیند نوشتن با خودکار در مقایسه با سایر خودکارها زمان‌برتر است.

2. آثار بر روی کاغذ

از آنجایی که هنگام نوشتن با خودکار نیاز به فشار زیادی دارید، معمولاً روی کاغذ اثری از خود باقی می‌گذارند. اگر روی کاغذی می نویسید که نسبتاً نازک است، به احتمال زیاد اثر نوشته و جوهر شما در طرف دیگر کاغذ وجود دارد.

3. کلوخه شدن

جوهرهای ضخیم تری که توسط قلم های توپی استفاده می شود، شانس جمع شدن جوهر را افزایش می دهد، به خصوص در هنگام نوشتن برای مدت زمان طول،. علاوه بر این، توده جوهر بیشتر مستعد لکه شدن است و هنگام نوشتن می تواند کاملاً یک تهدید باشد.

4. عدم وجود رنگدانه های رنگی

از آنجایی که قلم‌های توپی از جوهرهای ضخیم مبتنی بر روغن استفاده می‌کنند، افزودن رنگدانه به جوهر کار دشواری است. به همین دلیل است که خودکارهای توپی فقط در دو یا سه رنگ عرضه می شوند. اگر ،ی هستید که می خواهید خودکارهای رنگی را امتحان کنید، پس توپپوینت انتخاب من،ی برای شما نیست. با این حال، اگر کمبود رنگ جوهر شما را آزار نمی دهد، خودکارهای توپی باید به خوبی کار کنند.

مزایای قلم ژل

1. نوشتن آسان

با توجه به این واقعیت که یک قلم ژله‌ای از قوام جوهر نازک‌تری (تقریباً به اندازه آب) استفاده می‌کند، بدون توجه به سطح تخصص شما در استفاده از این قلم‌ها، نرم می‌نویسد. در گذشته، قوام جوهر تضمین می کند که جوهر به خوبی در قلم فواره جریان می یابد.

2. فشار کمتر مورد نیاز

قلم های جوهر ژل به راحتی و بدون نیاز به فشار زیاد می نویسند. این یک مزیت بزرگ برای افرادی است که ممکن است دست نوشتن ضعیف تری داشته باشند.

از آنجایی که خودکار فشار بسیار کمتری هنگام نوشتن مصرف می کند، می توان از آن برای نوشتن برای مدت زمان طول، تری در مقایسه با خودکار استفاده کرد. جریان روان جوهر یکنواخت تضمین می کند که هنگام استفاده از قلم ژله ای، گرفتگی نوشتن را تجربه نخواهید کرد.

در نتیجه می تو،د با خودکار جوهر ژل خیلی سریعتر از خودکار بنویسید. به همین دلیل است که انتخاب محبوب در بین دانش آموزان است.

3. ضد آب و محو شدن

اگرچه قلم جوهر ژل کاملاً آبکی به نظر می رسد و سریع ترین جوهر خشک شدنی نیست، اما خشک می شود تا ضد آب شود و محو شود. این تضمین می کند که نوشته شما حتی پس از سال ها تازه و زنده می ماند.

4. خطوط تیز ایجاد می کند

قلم های جوهر ژل دارای نوک های بسیار ظریفی هستند که به شما امکان می دهد خطوط واضح و واضح ایجاد کنید. شما همچنین کنترل بیشتری بر روی خودکار خواهید داشت زیرا فشار بسیار کمی برای نوشتن با قلم ژله ای مورد نیاز است.

5. گزینه های رنگ

قلم های جوهر ژل با جوهرهای ژل مبتنی بر آب ساخته می شوند که به جوهرهای پیگمنت نیز معروف هستند. از آنجایی که جوهرهای پیگمنت در رنگ ها و رنگدانه های مختلف موجود هستند، اگر می خواهید رنگ ها را آزمایش کنید، انتخاب بهتری هستند. از سوی دیگر، قلم‌های توپی نمی‌توانند این ویژگی را داشته باشند، زیرا رنگ روغنی آن‌ها را نمی‌توان در رنگ‌های زیادی در دسترس قرار داد.

معایب قلم ژل

1. مستعد لک شدن

از آنجایی که جوهر مورد استفاده برای قلم های ژل بسیار آبکی است، می تواند مستعد لکه شدن باشد. آنها پس از خشک شدن ضد آب هستند، اما تا زم، که خشک شوند، باید مراقب نوشته خود باشید تا از لکه دار شدن جوهر جلوگیری کنید.

2. زمان خشک شدن طول، تر

جوهر قلم فواره ای ژل در مقایسه با جوهر خودکاری که به هیچ نوع زمان خشک شدن نیاز ندارد، ممکن است نسبتاً بیشتر طول بکشد تا خشک شود. چند دقیقه بعد از نوشتن باید جوهر را به آن بدهید تا کاملا خشک شود.

3. عمر جوهر کوتاه تر

اگرچه جوهرهای قلم ژل معمولاً با اندازه‌های دوباره پر می‌شوند، اما خیلی زود تمام می‌شوند. این می تواند یک اشکال بزرگ باشد، زیرا آنها گران تر از یک خودکار هستند و فقط نیمی از زمان را دوام می آورند.

4. نوشتن محدود

قوام آبکی جوهرهای قلم ژل به این م،ی است که آنها به هیچ سطحی مانند جوهرهای خودکار نمی ،بند. از این رو، نمی تو،د از قلم ژل برای نوشتن روی سطوحی مانند کاغذ براق یا چوب استفاده کنید. حتی کاغذ بسیار نازک نیز می تواند برای قلم ژله ای ممنوع باشد، زیرا جوهر می تواند به راحتی از کاغذ خارج شود.

5. نوشتن متناقض

به همان اندازه که قلم‌های ژله‌ای ممکن است راحت بنویسند، می‌توانند با نوشتن متناقض نیز به پایان برسند. این زم، اتفاق می افتد که جوهر به طور نامن، به سمت توپ غلتکی در نوک قلم جریان می یابد. بنابراین، هنگام نوشتن، به احتمال زیاد متوجه خواهید شد که نوشته‌های شما به صورت خطی و تکه تکه می‌شوند.

چه زم، از این قلم ها استفاده کنیم؟

اکنون که مزایا و معایب هر دو قلم را می‌د،د، بیایید ببینیم چه زم، معمولاً از این خودکارها استفاده می‌شود.

با شروع با خودکار، کاربرد بسیار گسترده ای دارد. از آنجایی که این خودکارها روی سطوح زیادی می نویسند، می توانند یک افزودنی عالی برای لوازم التحریر شما باشند. آنها همچنین به خوبی با کاغذ کپی کاربن جفت می شوند و برخی از بهترین ها را ایجاد می کنند قلم جوهر برای تجارت اه،

اما به یاد داشته باشید که قلم های توپی به دلیل جوهر غلیظ فشار زیادی برای نوشتن دارند، بنابراین می توانند اثری بر روی سطوح نازک بگذارند.

از سوی دیگر، خودکارهای ژل چیزی هستند که می‌توان آن را «قلمدان دانش‌آموزی» نامید و برای نوشتن روزمره من، است. علاوه بر این، آنها در رنگ های مختلف هستند که آنها را برای کارهای هنری و نوشتن تجربی من، می کند.

آنها همچنین در نوشتن سریعتر هستند، بنابراین می تو،د یادداشت های خود را بدون از دست دادن چیزی به طور موثر یادداشت کنید.

نتیجه گیری توپ پوینت در مقابل قلم ژل

نتیجه گیری توپ پوینت در مقابل قلم ژل

هر دو قلم انتخابی عالی برای نوشتن کارآمد هستند. تنها چیزی که آنها را متمایز می کند ا،امات ذهنی است.

اگر یک نویسنده روزمره هستید و می خواهید خودکاری مقرون به صرفه و ماندگار داشته باشید، یک خودکار توپی کار را انجام می دهد. برای پر ، م،ن جوهر قابل پر ،، لازم نیست هر چند وقت یکبار برای پر ، مجدد خودکار خود یا ،ید مجدد یک قلم جدید زحمت بکشید.

با این حال، اگر هر روز یادداشت برداری می‌کنید و به چیزی نیاز دارید که به شما کمک کند سریع‌تر بنویسید، قلم ژل می‌تواند انتخاب ایده‌آلی باشد. این خودکارها می توانند روان و بدون دردسر بنویسند و هیچ گونه گرفتگی در نوشتن ایجاد نمی کنند. بنابراین، یک خودکار ژل ممکن است راهی برای جلسات طول، نوشتن باشد.

و با آن، وقت آن است که راهنمای امروز را جمع بندی کنیم. مطالب دیگر ما را در ” بررسی کنیدنحوه استفاده از خودکار خوشنویسی با جوهر؟” برای آشنایی بیشتر با خودکارها و کاربردهای آنها. بعدا می بینمت!


منبع: https://www.architecturelab.net/ballpoint-vs-gel-pen/