دسته‌ها
اخبار

طراحی نقشه ساختمان طراحی نقشه های معماری اصلی ترین نکات در طراحی اصولی نقشه ساختمان

1- یک نقشه غیر اصولی، باعث تحمیل هزینه‌های زیاد هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ زمانی می‌شود. به این خاطر که غیر اصولی بودن نقشه در طول زمان اجرای پروژه به چشم کارفرما می‌آید و آن موقع تصمیم به اصلاح و یا تغییر آن بخش‌ها می‌گیرند که باعث می‌شود هزینه‌های اقتصادی اضافه به پروژه تحمیل شود. علاوه بر آن برای اصلاح کردن بخش‌های نادرست و غیر اصولی نیاز به زمان هم می‌باشد که باعث عقب افتادن پروژه و طولانی شدن اتمام پروژه می‌شود.

  • پله ها بر خلاف ظاهر ساده یکی از پیچیده ترین بخش ها در طراحی پلان کف هستند.
  • پیمانکاران معمولاً توسط طراحان معماری استخدام می شوند و یا برخی از آنها به طور مستقل کار می کنند.
  • شما در جلساتی که با مهندسان معمار خود برگزار می‌کنید، در ابتدا از شما خواسته می‌شود تا خواسته‌ها و ویژگی‌ها و فضا هایی را که در ساختمان و ویلا مورد نیازتان است، بیان کنید.
  • امروزه تنوع زیادی در نوع سقف ها و اسکلت های ساختمانی وجود که باعث سبک تر شدن ساختمان شده و در طراحی سازه ساختمان بسیار موثر است .

به عبارت ساده تر می توان بیان کرد که نقشه های معماری ترکیبی از توصیفات نوشتاری، بصری و سازه ای است که قرار است ساخته شود . انواع مختلف نقشه های مورد استفاده شامل نقشه های معماری ، نقشه های سازه ، نقشه های HVAC ( گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ) ،نقشه های برق و لوله کشی ، طرح های حفاظت در برابر آتش و نقشه های متفرقه می باشد که در طراحی بایستی مد نظر قرار بگیرد . با توجه به طرح معماری طبقات و شرایط قرارگیری ماشین ها در طرح پارکینگ بعد از آنکه تمام طراحی پلان انجام گرفت و قبل از آنکه نوبت به انجام کارهای جزئی و نهایی برسد باید ستون در پلان ساختمان قرار داده شود.

عموماً این مدل ساختمان‌ها به محیط خارج از ساختمان دید داشته و بیشتر از یک نما دارد. در پایان مطالب جهت آشنایی بیشتر ,تصاویر پلان های نامبرده را میتوانید ملاحظه نمایید. کمترین میزان ارز حیاط خلوت اگر سرتاسری باشد 2 متر و اگر نباشد 3 متر. نقشه برشی از ساختمان که بهتر است یکی از دو برش‌ها از وسط پله‌ها صورت بگیرد. فرق بالکن با تراس نیز در این است که به فضایی که از سه طرف بسته است و همچنین مسقف است بالکن گفته میشود ولی به فضایی که سقف ندارد تراس گفته می شود. پس از تحلیل سایت اول باید لکه گذاری کنید و جای دقیق فضا ها را مشخص کنید و سیرکولاسیون بین فضا ها را بررسی کنید.

خدمات طراحی نقشه ساختمان شرکت ریبیلدینگ بام

مسائلی مانند دیدها، همجواری فضاهای خانه، هندسه ی پلان، تناسبات هر فضا، میزان پاسخگویی فضا به مبلمان، میزان فضاهای پرت و… نیز باید در هنگام بررسی یک نقشه مورد توجه قرار بگیرند که در هفته های آتی در بخش دوم و سوم این مطلب به آن ها خواهیم پرداخت. نشانه ها و علامات زیاد و متنوعی در پلان های ساختمانی وجود دارد که هرکدام معنی خاصی را به ما نشان میدهد. یک پلان جامع و کامل میبایستی در هرفضا مبلمان مخصوص به خود را دارا باشد تا درک صحیحی از فضا به کارفرما القا کند. مبلمان هر فضا میبایستی طبق استاندارد ترسیم و طبق ضوابط جانمایی شود. فایل های اتوکد آماده وجود دارد که تمامی نشانه ها و مبلمان ها را بصورت دسته بندی شده در خود دارند و لازم است که پس از طراحی و ترسیم یک نقشه، جهت تکمیل و ارائه از این فایل ها استفاده و نسبت به کاربری و استفاده ی هر فضا از این مبلمان ها استفاده نماییم.

نقشه ساختمان سه خواب شمالی

اولین گام برای ساخت طراحی پلان است تا با استفاده از آن طرح به ساخت دقیق بنای مورد نظر پرداخت سپس برای ساخت آن باید از الگوی مشخصی تابعیت کرد از این رو مسئله طراحی پلان معماری و طراحی نقشه ساختمان مهم ترین امر در ساخت بنا محسوب میشود. از این حیث گروه فنی مهندسی کهن در هنگام طراحی پلان ساختمان کلیه موارد را با توجه به مطالعات اولیه بصورت گام به گام در روند طراحی بطور دقیق انجام می دهد. اولین و شاید مهمترین نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی، توجه به لکه‌گذاری پلان و جانمایی فضاهای عمومی، نیمه عمومی و خصوصی در پلان معماری است.

عوامل موثر در طراحی پلان ساختمان

روند طراحی در شرکت کهن بصورت مشارکتی بوده بدین منظور کارفرما همه ایده های خود را با کادر مهندسین طراح بازگو کرده و هر تصوری که در فکر خود از خانه آرزو ها دارد، شرح می دهد. سپس گروه کهن با علم به مهندسی روز علایق کارفرما را بررسی و به سمت ایده آل ها فرم داده و با خلاقیت و تخصص محصولی کارآمد که پاسخگو به حداکثر نیاز کارفرما بوده را ارائه می دهد. این روند را مشارکت در طرح می نامند که گروه فنی مهندسی کهن با پیروی از این موضوع صاحب آثار بسیاری شده است.

از طرفی طراحی پلان، کار یک نفر نیست و یک کار گروهی به شمار می رود. به همین منظور، برای طراحی پلان باید به سراغ یک تیم با تجربه و متخصص بروید تا نتیجه کار موفقیت آمیز باشد. نقشه ساختمانپلان ها می‌توانند به قسمت های مختلفی از یک ساختمان برای مثال یک طبقه‌ی خاص اختصاص پیدا کنند.

در آخر بعد از چند بار اصلاح و ارسال کردن طرح به دفتر خدمات به شیوه اینترنتی و یا حضوری، بالاخره طرح نهایی تصویب می شود که قابل تایید شهرداری، آتش نشانی، کارفرما و دیگر نهادهای ذیربط می باشد. آخرین کاری که برای تمام کردن و تکمیل طراحی نقشه باید انجام شود، مبلمان کردن پلان به روش صحیح و اصولی است. مبلمان کردن صحیح و اصولی پلان، به طراحان کمک می کند که ایراداتی را که پلان آن ها دارد بینند و آن ها را اصلاح کنند.