دسته‌ها
اخبار

کهن سازندگان ابنیه طراحی نقشه ساختمان

برای روشن شدن مساله، یک پلان مسکونی معمولی را باهم بررسی می کنیم تا بدانیم ویژگی های مثبت و منفی آن در چیست ، تمرینی ساده که به شما کمک خواهد کرد بتوانید نقشه ای که در دست دارید را تا حدودی ارزیابی کنید. یک برش افقی فرضی از ساختمان است که از ارتفاع تقریبا معادل ۲/۳ ارتفاع طبقه از کف انجام می گیرد تا طرح و جزئیات داخل ساختمان را نشان دهد. مفید پیلوت 2.4 متر است حداکثر ارتفاع مفید واحد تجاری 4.5 متر است حداکثر ارتفاع مفید ورودی پارکینگ 1.8 ارتفاع مفید خرپشته 2.4 متن است. این پلان برای نمایش هدایت آب بارندگی روی پشت بام به داخل ناودانی ها است. در این پلان نمایش سقف کامل ساختمان، ناودانی ها و در صد شیب آبراهه مشخص می شود.

  • قادر هستید همین الان از طریق شماره تماس های درج شده در سایت با کارشناسان ما تماس بگیرید.
  • رعایت همین اصول و نکات به‌ظاهر ساده، می‌تواند کیفیت طراحی پلان‌های معماری شما را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشد.
  • نکته بسیار مهمی که در طراحی نقشه ساختمان‌های جنوبی باید به آن توجه کنید این است که در این ساختمان‌ها، نور جنوب از سمت حیاط به بنا تابیده می‌شود.
  • نقشه خانه یک طبقه در زمینی به ابعاد 19/64×12/41 با اصول مهندسی و بر طبق استانداردهای روز دنیا توسط تیم خانه معمار طراحی گردید.طراحی نفشه ساختمان مسکونی یک طبقه با پیشنهاد کارفرما و مهندس به گونه ای است که تا از همه فضاهای زمین استفاده شود و هم با سلیقه مشتری جور است.

در بسیاری از پروژه ها به دلیل قوانین سخت گیرانه شهرسازی یا عدم صرفه اقتصادی مالکین پس از تهیه نقشه شهرداری و صدور جواز اقدام به کاهش مساحت نورگیر و افزایش بنا در زمان اجرا یا تغییر در نقشه های مهندسی می نمایند تا خواسته هایشان تامین شود. در این صورت طبق قوانین هر شهر و ماده 99 یا 100 شهرداری جریمه خلاف شهرداری باید پرداخت شود. اگر قصد ساخت یک بنا را دارید باید بدانید که برای تهیه نقشه ساختمان باید طبق شرایط و ضوابط شهرسازی آن ناحیه انجام شود. در شهر تهران طبق طرح تفصیلی مناطق مختلف شهرداری پهنه بندی شده اند و با حروف اختصاری R ,S , M, G تعریف می شوند به این معنا که در هر پهنه بندی تراکم ساختمان چقدر است یا اصلا امکان ساخت هست یا خیر.

کاربری

هر چند در خصوص نمای ساختمان، می توان، با اعمال تغییرات توسط مهندس معمار ، نمای کلاسیک، نئوکلاسیک ، سنتی و … نیز طراحی گردد. نشیمن خصوصی ازجمله فضاهایی است که اگر در هنگام طراحی نقشه ساختمان آن را لحاظ کنید، کیفیت پلان معماری و میزان رضایت ساکنین را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اما دقیقاً مشابه نکته قبلی باید به این نکته توجه شود که در چه ساختمان‌هایی امکان طراحی نشیمن خصوصی مجزا وجود دارد. مساحت مفید واحد مسکونی و تعداد اتاق‌خواب‌ها، دو عامل کلیدی است که درصورت تمایل به طراحی نشیمن خصوصی، باید حتما به آن‌ها توجه داشت.

با چیدمان و نمایش مبلمان هر فضا، کاربری آن فضا مشخص می شود که به شرح زیر است:

پس از مشخص شدن مساحت طراحی و نیاز های کارفرما تقسیم بندی فضاها آغاز می شود . تامین تعداد حداکثری پارکینگ که نیاز اکثر کارفرمایان است باعث می شود که طراحی نقشه ساختمان با جانمایی دستگاه پله و آسانسور و چیدمان ماشین ها در پارکینگ مطابق با آکس بندی ستون های سازه ای آغاز شود. داشتن اتاق خواب با ابعاد استاندار و نور کافی، سالن بزرگ و تفکیک شده از فضای نشیمن خصوصی، فضای تقسیم اتاق ها، آشپزخانه ای با ابعاد مناسب و موقعیت قرارگیری با بالاترین امکان بهره برداری از جمله نکاتی هستند که در پلان های مسکونی باید رعایت شوند. طراحی نقشه خانه در ساختمان هایی ویلایی دارای ضوابط کمتری است و دست طراح برای فضاهای داخلی ، محوطه سازی و حتی نمای ساختمان بسیار باز تر است پس بنا براین خلاقیت بیشتری برای خانه های ویلایی مورد انتظار است . در ساختمان های آپارتمانی نیز با توجه به ضوابط شهرسازی و شهرداری هر استان نقشه کشی ساختمان صورت می پذیرد.

دسترسی این ساختمان بسیار عالیست به گونه ای که از دو طرف شمال و جنوب دسترسی دارد. در آن از مصالح بتنی استفاده شده و شامل دو طبقه بر روی طبقه پارکینگ است.هر کدام از این طبقات نیز شامل یک واحد سه خواب هستند. نقشه دارای دو طبقه پارکینگ و همکف است .برای طبقه همکف سه خواب در نظر گرفته شده و مصالح به کار رفته در آن مصالح بنایی است.برای مشاهده نما زیبای این پلان اینجا کلیک کنید .